برای اینکه بهترین زمان مصرف گلوتامین را مشخص کنیم ابتدا باید باید توضیحات جامعی را درباره گلوتامین بازگو کنیم. گلوتامین یک آمینو اسید است که در بدن انسان وجود دارد.در حالت کلی مصرف گلوتامین برای افراد ضروری نیست اما در برخی از بیماری های گوارشی و ورزشکاران مصرف آن ضروری است.عناصر تشکیل دهنده ی گلوتامین شامل گلوتامات و آمونیاک است و زمانی که آدنوزین تری فسفات مورد استفاده قرار می گیرد تولید می شود.گلوتامین در خون فراوان ترین آمینو اسید آزاد است.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده ی همزمان گلوتامین و برخی مواد مغذی می تواند موجب افزایش وزن و جذب مواد مغذی در افرادی که به ایدز مبتلا هستند کمک کند.مصرف مکمل گلوتامین می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش حساسیت اکسیداتیو گلبول های قرمز موثر باشد.

چرا ورزشکاران به مصرف گلوتامین نیاز دارند؟

میزان تولید گلوتامین توسط بدن برای افراد عادی‌به اندازه ای است که نیاز فرد را در زندگی روزمره تامین کند. اما‌وقتی فرد بر اثر ورزش به بدن خود فشار می آورد میزان نیاز این ماده در بدن افزایش می یابد.از آنجایی که بدن فرد قادر به پاسخگویی به این مقدار نیاز نیست مجبور به استفاده‌از مکمل گلوتامین می شود.

برای عضله سازی، نیاز به مصرف گلوتامین بیشتری دارید از آنجایی‌که گلوتامین تولید شده در بدن ابتدا در اندام ها و دستگاه هایی مثل مغز و کبد و … مصرف می شود فرد باید با مصرف مکمل گلوتامین این مقدار را تامین کند.پس از استفاده ی یکه هفته ای از گلوتامین می توان نتیجه ی آن را در بدن مشاهده کرد.

فواید مصرف گلوتامین در بدن

  • باعث تقویت حافظه می شود.
  • باعث افزایش حجم عضلات می شود
  • از تخریب و تحلیل رفتن بافت عضلانی جلوگیری می کند و باعث ترمیم آن می شود.
  • نیتروژن را بین بافت ها و اندام ها منتقل می کند
  • باعث ثبات تعادل اسید و باز می شود
  • باعث می شود هورمون رشد بیشتری تولید شود.
  • گلوتامین باعث تامین انرژی سلول های مخاطی روده می شود.
  • مصرف گلوتامین باعث تنظیم سنتز می شود و پروتئین را تجزیه می کند.

فواید مصرف گلوتامین در تقویت ماهیچه ها و عضله سازی

  • گلوتامین در عضلات نیتروژن لازم برای تولید پروتئین را فراهم میکند که باعث تحریک سنتز پروتئین می شود.
  • گلوتامین باعث می شود که فرآیند ریکاوری عضلات و مدت زمان آن کاهش یابد
  • با افزایش تولید هورمون رشد باعث رشد عضله ها می شود
  • مصرف گلوتامین میزان کاتابولیسم را در حین تمرینات کاهش می دهد
  • با جایگزین کردن گلیوکوژن در هنگامی که میزان این ماده در بدن کاهش یافته است باعث افزایش استقامت می شود

عوارض مصرف گلوتامین

هنوز برای گلوتامین عوارضی گزارش شده است اما از آنجا که گلوتامین یک اسید آمینه است در صورتی که میزان آن بیش از حد نیاز بدن باشد مقدار نیتروژن افزایش یافته که باید دفع شود و از طرف دیگر تجزیه ی گلوتامین باعث تولید آمونیاک می شود که میزان زیاد آن برای بدن مناسب نمی باشد.

چگونگی حجم افزایش عضله ها  و تنظیم وزن بدن با مصرف گلوتامین

بهترین ویژگی مصرف گلوتامین حفظ توده ی عضلانی در هنگامی که فرد استرس دارد.تحقیقات نشان میدهد که میزان بالای گلوتامین در بدن باعث عدم هدر رفتن میوسین که نوعی‌پروتئین در بدن است میشود. و همانطور که می دانید پروتئین ها نقش مهمی در عضله سازی دارند. زمانی که فرد بدنساز به تمرینات سخت می پردازد فشاری که بر وی می آید باعث می شود که بدن او به گلوتامین بیشتری نیاز پیدا کند. با مصرف گلوتامین مورد نیاز برای بدن حجم عضلات افزایش می یابد.

تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته است نشان داده شد که که مصرف گلوتامین در مقایسه با موش هایی که غذای پرچرب مصرف می کنند افزایش وزن کمتری داشته اند.گلوتامین فراوانترین اسید آمینه ی موجود در ماهیچه ها می باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین منابع غذایی برای افزایش حجم عضلات کدامند؟

مصرف گلوتامین برای بهبود بیماری های روده و معده

مصرف گلوتامین برای بهبود التهاب روده و زخم معده بسیار موثر است.این ماده از پوشش درونی دستگاه گوارش محافظت می کنند..تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که استفاده ی گلوتامین اضافی می تواند ار عاملی که باعث زخم معده می شود از بدن محافظت کند.

این عامل هلیکوباکتر پیلوری نام دارد.در تحقیق دیگری که به عمل آمده است محققان توصیه می کنند که برای بهبود این بیماری ها مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم گلوتامین می تواند نقش موثری داشته باشد.

نحوه و بهترین زمان مصرف گلوتامین

برای افرادی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند روزانه ۵ الی ۱۵ گرم مصرف گلوتامین توصیه می شود.که باید در ۲ یا سه وعده به بدن منتقل شود.البته همانطور که اشاره شد برای تامین قسمتی از نیاز بدن ورزشکاران به گلوتامین می شود از غذاهایی که این ماده را در خود دارند استفاده کرد.

زمان مصرف این مکمل معمولا صبح ها بعد از بیدار شدن(یا قبل تمرین)،بعد از تمرین و شب ها قبل خواب می باشد.که در هربار ۵ گرم باید استفاده نمود.بهترین زمان مصرف این مکمل شب ها قبل از خواب می باشد به این دلیل که در اواخر شب مصرف گلوتامین باعث زیادتر شدن هورمون رشد می شود.

و هنگامی که با کازئین ترکیب شود بسیار مفید فایده خواهد بود.به همین دلیل توصیه می شود که در روز های غیر تمرین شب ها قبل از خواب این مکمل مصرف شود.