لگ ورزشی برای انواع ورزشها مانند پیاده روی، یوگا، ایروبیک، بدنسازی و … استفاده می‌شود و ورزش کردن و انجام حرکات را راحت‌تر می‌کند. یک ورزشکار در هر رشته‌ای که مشغول به ورزش باشد نیاز به لباس مناسب و راحت دارد تا بتواند با آزادی کامل حرکات را انجام دهد. لباس راحت باعث انعطاف بیشتر و عملکرد بهتر ورزشکاران می‌شود.

لگ ورزشی چیست؟


لگ ورزشی یک نوع شلوار است که در طرح‌ها و اندازه‌های متفاوتی موجود است. شباهت زیادی با ساپورت دارد اما ضخیم‌تر و راحت‌تر از آن است و برای باشگاه و یا حتی مجالس و مهمانی‌ها مناسب است. این لگ‌ها باعث می‌شود فرد اندام خود را بهتر ببیند و همچنین حرکات کششی را راحت‌تر انجام دهد. شاید فکر کنید این نوع لباسها به دلیل تنگ و چسبان بودن آن فقط مناسب خانمها است. اما آقایان نیز از لگ ورزشی استفاده می‌کنند. پوشیدن لگ به صورت لباس زیر یا برای فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده روی،دویدن،بدنسازی و … در میان مردان ورزشکار نیز دیده می‌شود.

چه جنسی مناسب لگ ورزشی است؟


لگ‌ها در جنس‌های متنوعی مانند نخی، پنبه ای، چرمی، جین و … موجود هستند. در انتخاب نوع جنس لگ باید به کاربرد آن و هدفی که از پوشیدن آن داریم توجه کنیم.  برای مهمانی و مجالس لگ‌های چرمی و جین انتخاب مناسبی هستند و بسیار زیبا به نظر می‌رسند. اما برای ورزش کردن تنها زیبایی لگ کافی نیست. لگ ورزشی باید از جنس سبک و راحتی باشد تا در آن احساس آزادی داشته باشیم و بتوانیم بدون اذیت شدن حرکات ورزشی را انجام دهیم.

لگ ورزشی زنانه

بیشتر بخوانید: دلایل استفاده از لگ ورزشی چهت بهبود عملکرد ورزشی

لگ چرمی و جین برای ورزش کردن مناسب نیستند. زیرا آزادی حرکتی که یک ورزشکار لازم دارد را به فرد نمی‌دهند.
لگ پنبه‌ای برای ورزش کردن و فعالیت‌هایی مانند بدنسازی، دویدن و … مناسب است. جنس پنبه سبک، راحت و خنک است و اندام فرد را نیز زیبا نشان می‌دهد. اما مشکلی که جنس پنبه دارد این است که رطوبت را در خود جذب می‌کند و در خود نگه می‌دارد. بنابراین باعث سنگینی پارچه و بوی بد آن می‌شود. همچنین لباس‌هایی از جنس پنبه به مرور در اثر استفاده شدن یا شستشو محکم بودن خود را از دست می‌دهند و شل می‌شوند.

هنگام خرید لگ مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟


هنگام خرید لگ ورزشی باید عواملی مانند سایز، جنس، طرح و نوع آن را در نظر گرفت تا بهترین و راحت‌ترین آن انتخاب شود. زیرا یکی از عوامل مهم هنگام ورزش کردن انتخاب لباس مناسب با نوع حرکات ورزشی است.


 -سایز: سایز لگ ورزشی به ویژه برای ورزش‌هایی مانند تناسب اندام و بدنسازی باید به گونه‌ای باشد که متناسب با اندام فرد باشد. بنابراین نباید بیش از حد تنگ و یا خیلی گشاد باشد. زیرا ممکن است ظاهر نامناسبی به‌اندام فرد بدهد.
-اندازه: اندازه آن می‌تواند به سلیقه فرد و متناسب با نوع ورزشیکه انجام می‌دهد تا زانو و یا بلند باشد.
-میزان تنگی یا گشادی لگ: لگی که برای دویدن یا بدنسازی انتخاب می‌شود نباید آنقدر تنگ باشد که به عضلات فرد فشار وارد کند. معمولا نوع دوخت و درزهای آن طوری طراحی می‌شود که به عضلات فرد حس فشار وارد نکند. اما نوع خیلی تنگ این لگ‌ها ممکن است باعث فشار و احساس ناراحتی در عضلات فرد شود. بنابراین دویدنو انجام حرکات ورزشی سخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های لباس بدنسازی مناسب چیست؟

اندازه و سایز لگ باید متناسب با اندام فرد باشد.

–بند دور کمر: دور کمر برخی لگ‌های ورزشی بند دارد. بند دور کمر آن‌ها برای فعالیت و جنب و جوش بسیار مناسب است. برخیورزشها مانند بدنسازی نیازی به جنب و جوش و فعالیت بسیار ندارد. اما برخی دیگر از ورزشها نیاز به فعالیت بیشتر و بالا و پایین پریدن دارد. این لگ‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگام ورزش و جنب و جوش به صورت محکم و جذب بدن باشد و شل نشود. اما وجود بند به محکم نگه داشتن آن مخصوصا هنگام دویدنکمک می‌کند. بنابراین اگر لگ ورزشی برای ورزشهایی با جنب و جوش زیاد انتخاب می‌شود، بهتر است بند دور کمر داشته باشد تا اگر هنگام دویدن شل شد با بند بتوان آن‌را محکم نگه داشت.


-جیب: جیب این لباس برای نگه داشتن وسایلی مانند تلفن همراه، کلید، دستمال و … به ویژه هنگام دویدن بیرون از خانه یا باشگاه مناسب است. زیرا افراد ترجیح می‌دهند

هنگام دویدن آهنگی شاد و پر انرژی نیز گوش دهند. می‌توان از کیف کمری نیز برای این وسایل استفاده کرد. اما برخی افراد ترجیح میدهند بدون کیفورزش کنند. هنگام خرید لگ ورزشی باید به جای جیب آن دقت شود. لگی که جیب روی ران یا کناره‌های ران داشته باشد برایدویدن مناسب نیست. زیرا اگر بخواهیم گوشی تلفن همراه را در جیبمان بگذاریم باعث سنگینی در جیب می‌شود ودویدن را برایمان مشکل می‌کند. بنابراین بهتر است لگی انتخاب شود که جیب آن در قسمت پشت کمر باشد. در این صورت نگهداری موبایل در جیب راحت‌تر می‌شود و احساس ناراحتی هنگام دویدنایجاد نمی‌کند.

تاثیر لگ در عملکرد ورزشکاران


در زمینه تاثیر این نوع لباس بر عملکردورزشکاران پژوهشهایی انجام شده که نتایج آن حاکی از تاثیرگذاری آن‌ها بر عملکرد و ریکاوری ورزشکاران است.در ادامه به برخی از این نتایج اشاره می‌کنیم.
 لباس‌های چسبان مانند این لگ‌ها هنگام ورزش و فعالیت‌های بدنی میتواند به صرفه جویی انرژی ورزشکاران کمک کند. این لباسها باعث می‌شود نیروی جذب شده توسط عضلات کاهش پیدا کند و در نتیجه انقباض عضلات ورزشکاران بهبود یابد.

همچنین پوشیدن این لباسورزشی در فصل سرد سال باعث گرم نگه داشتن پاها می‌شود.
بررسی‌های انجام شده در این زمینه مشخص کردند لگ ورزشی به دلیل چسبان بودن آن باعث صرفه جویی در دویدن، کاهش احساس فشار عضلات و ریکاوری بهتر هنگام تمرینات با شدت بالا به ویژه در بدنسازی می‌شود. اما باید دقت شود که بسیار تنگ نباشد. زیرا در این صورت مانع گردش خون در عضلات می‌شود.


مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد لگ ورزشی و لباس چسبان آسیب و التهاب عضله، درد پا و شروع خستگی عضله را کاهش می‌دهد. اما روی عواملی مانند جذب اکسیژن، ضربان قلب و یا سکته‌ی قلبی تاثیری نداشت.  به طور کلی به نظر می‌رسد تاثیر آن‌ها بر عملکرد ورزشکاران بیشتر از آنکه تاثیری فیزیولوژیک داشته باشد، دارای تاثیری روانی بر آن‌ها است.