حتما شنیده اید که نقش میوه در رژیم غذایی به چه میزان زیادی دارای اهمیت است. میوه ها و سبزیجات دارای فیبر و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند. برای حفظ سلامتی خود باید میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. آن ها می توانند از بدن شما در برابر برخی بیماری ها محافظت کنند.

همان طور که می دانیم میوه ها دارای تنوع مختلف هستند و تنوع آن ها به اندازه کمیتشان  بسیار مهم است. اما باید توجه داشته باشید که میوه ها نمی توانند به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز بدن و سلامت آن را تامین کنند. برای حفظ سلامت بدن، هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. میوه ها جایگزین مناسبی برای وعده های غذایی نیستند.

در ادامه قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم که به طور کلی میوه ها در رژیم غذایی چه نقشی دارند؟ میوه ها دارای چه خاصیت هایی هستند؟ آیا مصرف بیش از اندازه میوه ها مضر است؟ و چه مقدار از میوه ها در رژیم غذایی روزانه می تواند مفید باشد و به حفظ سلامت بدن ما کمک می کند؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

ویتامین های موجود در میوه ها

میوه ها دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری هستند که برای سلامت بدن ما بسیار مفید می باشند.

مواد معدنی و ویتامین های موجود در میوه ها شامل فسفر، روی، اسید فولیک، منیزیم، ویتامین E، A و C می باشند. به طور کلی میوه های تازه یک گزینه مناسب برای صبحانه و یا میان وعده هستند. مصرف میوه های تازه در طول روز یک منبع مناسب و طبیعی برای تامین ویتامین های مورد نیاز بدن هستند.

نقش میوه در رژیم غذایی- خاصیت میوه ها
نقش میوه در رژیم غذایی- خاصیت میوه ها

 خاصیت میوه ها در یک رژیم غذایی

یک رژیم غذایی که مصرف میوه ها به  اندازه کافی در آن گنجانده شده باشد می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین می تواند احتمال خطر بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی را نیز کاهش دهد و از ابتلا به سرطان پیشگیری کند.

یک نقش میوه در رژیم غذایی این است که خطر ایجاد مشکلات گوارشی را کاهش می دهد. در قند خون اثر مثبتی دارد و به حفظ اشتها نیز کمک می کند.

از جمله خاصیت های دیگر در میوه ها این است که به دلیل آب فراوان که در میوه ها وجود دارد، می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن کمک کند. اما آب زیادی که در میوه ها موجود است به این معنا نمی باشد که خوردن آب را کنار بگذارید. میوه ها می توانند در کنار نوشیدن آب، میزان آب از دست رفته بدن را تامین کنند. به همین دلیل باعث شادابی پوست می شود و کمک می کند که پوست شفافی داشته باشید.

یکی دیگر از نقش هایی که میوه ها در رژیم غذایی روزانه ایفا می کنند، تقویت عملکرد مغز است. مصرف میوه ها با افزایش سن از کاهش حافظه جلوگیری می کند.

مضرات خوردن بیش از حد میوه ها

افراط در انجام هر کاری می تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد. اگرچه خوردن میوه ها به اندازه کافی می تواند برای حفظ سلامت بدن مفید باشد اما زیاده روی کردن نیز می تواند سلامت را تهدید کند.

میوه ها دارای مقدار زیادی قند هستند. برای یک لیوان تعداد بیشتری از میوه ها مصرف می شوند. به همین دلیل این مقدار از قندها در آب میوه ها بیشتر نیز می شود. اگر در وعده های زیاد میوه مصرف کنید، خطر ابتلا به دیابت افزایش می یابد. برای مثال خوردن یک انبه متوسط معادل خوردن ۳ قاشق غذاخوری شکر می باشد.

اگر شما مبتلا به دیابت هستید و یا سطح قند خون بالایی دارید، بهتر است برای میزان مناسب مصرف میوه در رژیم روزانه خود، با یک پزشک متخصص و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

یکی دیگر از مضرات خوردن بیش از حد میوه ها، کالری موجود در آن ها و خطر اضافه وزن می باشد. اگر چه میوه ها به نسبت دارای کالری کمتری از سایر مواد غذایی می باشند ولی خوردن بیش از اندازه آن ها باعث ایجاد چاقی می شود. به عنوان مثال، موز دارای میزان زیادی کالری می باشد که اگر در روز بیش از مقدار مورد نیاز مصرف شود، باعث ایجاد چاقی خواهد شد. همچنین به دلیل داشتن فروکتوز، میل به مصرف مواد غذایی با کالری بالا را افزایش می دهد.

خوردن بیش از حد میوه ها علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد باعث ایجاد احساس نفخ، گرفتگی عضلات شکم و اسهال خواهد شد.

سخن پایانی

خوردن میوه برای بدن الزامی است. میوه ها می توانند ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کنند. نقش میوه در رژیم غذایی و تاثیر آن در حفظ سلامت بدن انکار ناپذیر است. با وجود این باید به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر مواد غذایی می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

بهترین راه برای حفظ سلامتی بدن، مشورت با متخصصان مربوط به این حوزه می باشد.