میوه های چاق کننده؛ خوشمزه‌هایی که باید کمتر مصرف شوند

بسیاری از افراد با وجود رژیم‌های سخت لاغری و محروم کردن خود از وعده‌های اصلی غذایی باز هم لاغری و کاهش وزن را تجربه نمی‌کنند. این موضوع به دلیل اشتباهات رایج و نداشتن علم تغذیه و آشنایی با ارزش‌های مواد غذایی است. برای مثال یکی از اشتباهات رایج بیشتر افراد در زمینه کاهش وزن، مصرف بیش از اندازه میوه‌ها و سبزیجات و جایگزین کردن آن‌ها با وعده‌های غذایی اصلی در طول روز است؛ این در حالی است که بعضی از میوه‌ها و سبزیجات به عنوان میوه‌ های چاق کننده شناخته می‌شوند و با مصرف آن‌ها نه تنها لاغری اتفاق نمی‌افتد، بلکه احتمال افزایش وزن هم وجود دارد. در این مطلب قصد معرفی این میوه‌ها و تاثیر آن‌ها در رژیم غذایی را داریم.

آیا میوه‌ها چاق کننده هستند؟

آیا میوه‌ های چاق کننده وجود دارند؟ یا افسانه‌ای بیش نیستند؟ این سوال، یکی از سوالات رایج افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن بوده و در جستجوی جایگزین‌های سالم برای خوراکی‌هایی هستند که باعث چاقی می‌شوند. میوه‌ها خوراکی‌های سالم با ارزش غذایی بالا و مفید برای بدن هستند که مصرف آن‌ها برای درمان بیماری‌ها، پیشگیری از ابتلا به بیماری و… توصیه می‌شود اما این مواد خوراکی تا زمانی سالم هستند که به اندازه مصرف شوند. اولین مورد از مضرات مصرف بیش از اندازه میوه‌ها برای بدن، چاقی و اضافه وزن است.

میوه های چاق کننده

چاقی با مصرف میوه‌ها دلایل زیادی دارد که یکی از آن‌ها وجود فروکتوز در میوه‌ها است. برخلاف تصور بسیاری از افراد میوه‌ها هم حاوی قند هستند اما این قند از نوع فروکتوز است که قندی سالم و قابل هضم برای سلول‌ها است اما زمانی که فروکتوز هم بیش از نیاز سلول‌ها به بدن وارد شود، ذخیره شده و این ذخیره‌سازی باعث تجمع چربی و چاقی می‌شود. به علاوه میوه‌ها دارای کربوهیدرات هستند که در صورت مصرف بیش از اندازه، بدن به جای استفاده از چربی به عنوان سوخت، کربوهیدرات آن‌ها را استفاده می‌کند و در نتیجه لاغری اتفاق نمی‌افتد. کالری موجود در میوه‌ها دیگر عامل چاق‌کننده بودن آن‌ها است. بعضی از انواع میوه‌ها کالری بالایی دارند و بعضی دیگر با مصرف زیاد، کالری بیش از میزان مورد نیاز را به بدن می‌رسانند.

میوه‌ های چاق کننده کدام‌ها هستند؟

حالا که می‌دانید میوه‌ های چاق کننده هم وجود دارند، بد نیست که با چند مورد از میوه‌ های چاق کننده آشنا شوید تا با کنترل مصرف آن‌ها و حذف از رژیم غذایی به حفظ وزن سالم، کاهش وزن و تناسب اندام خود کمک کنید. از مهم‌ترین میوه‌ های چاق کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرما
  • گلابی
  • انگور
  • موز
  • انجیر
  • آووکادو
  • نارگیل و….

علت افزایش وزن با مصرف میوه‌ های چاق کننده چیست؟

هر کدام از میوه‌ های چاق کننده به دلیلی باعث افزایش شده یا مانع اضافه می‌شوند اما یک اصل کلی در مورد همه آن‌ها وجود دارد و آن، چاق کننده بودن این میوه‌ها به شرط مصرف بیش از اندازه است. به عبارت دیگر میوه‌ها هم مانند دیگر خوراکی‌ها در رژیم لاغری به میزان مشخصی قابل استفاده هستند و در صورت مصرف بیش از اندازه باعث ازدیاد کالری، تجمع چربی و چاقی و اضافه می‌شوند. در ادامه با اثر چند مورد از میوه‌ های چاق کننده و علت چاق‌ کننده بودن آن‌ها آشنا می‌شوید.

میوه های چاق کننده

خرما

یکی از میوه‌هایی که بیشترین تاثیر در چاقی و اضافه وزن را دارد، خرما است. این میوه خواص زیادی دارد و سرشار از آهن، پتاسیم، منگنز و ویتامین‌ها است و در عین حال، کربوهیدرات و کالری بالایی دارند. خرما هم برای کاهش وزن و هم برای افزایش وزن موثر است. مصرف روزانه ۱-۲ خرما انرژی بدن را حفظ می‌کند و به عنوان جایگزین قند و شکر در لاغری موثر است اما مصرف خرما بیش از این مقدار باعث افزایش کالری بدن و چاقی می‌شود.

انجیر

انجیر از دیگر میوه‌هایی است که بسته به نوع مصرف هم در چاقی و هم در لاغری موثر می‌باشد. این میوه نیز خواص بالایی دارد و در عین حال سرشار از قند و کربوهیدرات است و مصرف بیش از اندازه آن باعث چاقی می‌شود. در مورد این میوه باید دقت داشت که انجیر خشک کالری و قند بیشتری نسبت به انجیر تازه دارد.

موز

موز یکی دیگر از میوه‌ های چاق کننده است که مصرف آن در رژیم‌های لاغری کمتر توصیه می‌شود. این میوه حاوی مقادیر زیادی کالری، کربوهیدرات و قند است. به علاوه چربی این میوه نیز بیشتر از دیگر میوه‌ها است، در نتیجه مصرف آن باعث افزایش کالری بدن می‌شود. البته مصرف موز در میان وعده‌ها همراه با شیر تازه اشتها را کنترل می‌کند و مانع اضافه وزن می‌شود.

نارگیل

نارگیل یکی از میوه‌هایی است که متقاضیان لاغری و کاهش وزن باید از مصرف آن خودداری کنند. این میوه چربی بسیار بالایی دارد و مصرف مقدار کمی از آن هم باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود. البته مصرف پودر نارگیل به دلیل وزن سبک بلامانع است، به شرطی که به میزان کم مورد استفاده قرار گیرد.

میوه های چاق کننده

مصرف اصولی میوه‌ها برای کنترل وزن

به منظور جلوگیری از اضافه وزن در اثر مصرف میوه کافی است به چند نکته هم توجه داشته باشید و مصرف میوه‌ها را طبق آن‌ها انجام دهید. این نکات عبارتند از:

  • مصرف به اندازه میوه‌ها
  • مصرف میوه قبل و بعد از غذا به منظور کنترل اشتها
  • استفاده از میوه‌ها در میان وعده به جای وعده‌های اصلی
  • مصرف میوه‌های کم کالری
  • مصرف میوه تازه به جای میوه خشک یا آبمیوه و….

آشنایی با میوه های چاق کننده؛ راز رژیم غذایی سالم

همان‌طور که گفته شد، چیزی به عنوان میوه‌ های چاق کننده وجود ندارد و تنها افراط در مصرف میوه‌ها است که باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. متقاضیان لاغری و کاهش وزن و افرادی که در حال اجرای یک رژیم لاغری هستند باید مصرف بعضی از میوه‌ها که کالری بالاتری دارند را به حداقل رسانده و با کنترل میزان مصرف، از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنند.