قند مصنوعی در نوشابه ها از قند معمولی شیرین‌تر است

مصرف بی‌رویه مواد غذایی شیرین، سلامت بدن را تهدید می‌کند و افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند یا به دنبال کالری‌سوزی هستند باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنند. یکی از روش‌های کاهش قند خون و لاغری، جایگزین کردن قندهای مصنوعی به جای قندهای معمولی است. قندهای مصنوعی میزان کربوهیدرات دریافتی را کاهش می‌دهند و باعث کاهش وزن می‌شوند. امروزه انواع گوناگونی از قندهای مصنوعی معرفی شده‌اند که یکی از آن‌ها در ترکیبات نوشابه‌های رژیمی نیز وجود دارد. قند مصنوعی داخل نوشابه ها، خواص متفاوتی نسبت به سایر قندهای مصنوعی دارد و مصرف آن می‌تواند خطراتی داشته باشد. در این مطلب تاثیر قندهای مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی بر بدن را بررسی می‌کنیم.

قند مصنوعی(Artificial Sugar)  چیست؟

آن چیزی که ما به عنوان قند طبیعی می‌شناسیم، در مواد غذایی ارگانیک و طبیعی وجود دارد. از جمله این قندها می‌توان به عسل، قند خرما، آب میوه کنسانتره، شربت افرا، شهد آگاو و … اشاره کرد. برای درمان چاقی و کاهش کربوهیدرات بدن پیشنهاد می‌شود که در مصرف مواد غذایی شیرین پرهیز شود، اما راهی دیگر نیز معرفی شده است و آن مصرف قندهای مصنوعی است. قندهای مصنوعی از ترکیبات شیمیایی به دست آمده‌اند و برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها و غذاها به کار می‌روند. یکی از قندهای مصنوعی که برای شیرین کردن نوشابه‌های رژیمی از آن استفاده می‌کنند، آسه سولفام پتاسیم یا Ace-K نام دارد. در ادامه با برخی دیگر از قندهای مصنوعی مورد تایید سازمان FDA آشنا می‌شویم.

قند مصنوعی داخل نوشابه ها

سوکرالوز؛ معروف‌ترین قند مصنوعی

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، سوکرالوز رایج‌ترین قند مصنوعی دنیا است. این قند مصنوعی تا امروز در محصولات متعددی استفاده شده است و ۶۰۰ برابر از قند طبیعی شیرین‌تر می‌باشد؛ اما بدن مقدار کمی از سوکرالوز دریافتی را جذب می‌کند و طبق دستورالعمل‌ها می‌توان روزانه حداکثر ۵ میلی‌گرم از این قند مصنوعی را استفاده کرد.

ساخارین؛ قدیمی‌ترین قند مصنوعی

در گذشته متخصصان بر این باور بوده‌اند که مصرف ساخارین باعث افزایش خطر احتمال ابتلا به سرطان می‌شود. تحقیقاتی که منجر به این نظر شد، مبنی بر آزمایشات انجام شده روی حیوانات بود ولی در حال حاضر متخصصان نظر خود را تغییر داده‌اند و وجود مواد سرطان‌زا در این قند مصنوعی تکذیب شده است.

قند مصنوعی آسپرتام

آزمایشات انجام شده روی آسپارتام، این ادعا را اثبات کرده است که علاوه بر قند مصنوعی در نوشابه ها، تقریبا تمام قندهای مصنوعی چندین برابر شیرین‌تر از قندهای طبیعی هستند. آسپارتام ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از قند معمولی است و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن را بی‌خطر تشخیص داده است. همچنین این قند مصنوعی با وجود شیرینی نسبتا زیادی که دارد، کالری اندکی به بدن اضافه می‌کند.

شیرین‌کننده استویا

گلیکوزیدهای استویول یا استویا شیرین‌کننده‌ای افزودنی است که از برگ گیاه استویا به دست آمده است. استویا به عنوان یک شیرین‌کننده و جایگزین قند در تهیه نوشیدنی‌ها و غذاها است و بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی فرآوری شده از آن استفاده می‌کنند.

قند مصنوعی داخل نوشابه ها

آسه سولفام پتاسیم؛ یکی دیگر از قندهای مصنوعی داخل نوشابه ها

پس از اولین دوره تولید نوشابه‌های رژیمی، دوستداران این نوشیدنی، با دیدن لغت Diet یا رژیمی روی قوطی‌های نوشابه، خیال کردند که خطرات مصرف بی‌رویه نوشابه در این محصول وجود ندارد. اما در اصل درج کردن کلمه رژیمی در این محصول، صرفا به این معنا است که در این محصول از قندهای طبیعی استفاده نشده است. قند مصنوعی داخل نوشابه ها یا آسه سولفام پتاسیم، به عنوان جایگزین قند در نوشابه های رژیمی استفاده می‌شود.

خطرات مصرف قند مصنوعی داخل نوشابه ها

قندهای مصنوعی با این ادعا تولید می‌شوند که باعث افزایش قند خون نمی‌شوند؛ اما افراد مبتلا به بیماری دیابت باید همان مقدار که از شربت‌های معمولی و شیرین دوری می‌کنند، از نوشیدن نوشابه‌های رژیمی نیز صرف نظر کنند.

در ادامه برخی از عوارض مصرف آسه سولفام پتاسیم را مرور می‌کنیم:

  • افزایش ریزه‌خواری و افزایش هوس خوردن شیرینی‌جات
  • سردردهای میگرنی
  • تغییر عملکرد هیپوکامپ و فعالیت عصبی متابولیک و افزایش احتمال ابتلا به اختلال عملکرد شناختی
  • تغییر در میکروبیوتای روده و مقاومت در برابر انسولین
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
  • چاقی و افزایش وزن

آیا مصرف قند مصنوعی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

قندهای مصنوعی بیشتر از قندهای طبیعی شیرین هستند و افرادی که به مصرف مداوم انواع شیرینی‌جات‌، عادت دارند، با خوردن کم‌ترین مقدار از قندهای مصنوعی سیر و دلزده می‌شوند. البته پس از مدتی شرایط تغییر می‌کند و قندهای مصنوعی مانند آسه سولفام پتاسیم که همراه با آسپارتام، به‌عنوان قند داخل نوشابه ها استفاده می‌شوند، باعث افزایش میل و هوس افراد به شیرینی‌جات‌ می‌شوند. بنابراین مصرف قندهای مصنوعی به افراد مبتلا به دیابت و افرادی که به دنبال لاغری هستند، توصیه نمی‌شود.

آیا قند مصنوعی در نوشابه ها سرطان‌زا است؟

مساله‌ای که بیشتر از هر چیزی پزشکان را نگران می‌کند، لغت «رژیمی» درج شده روی قوطی نوشابه‌ها است. این در حالی است که مضرات این محصول که با قند مصنوعی شیرین شده‌اند، کم‌تر از نوشابه‌های معمولی نیست. آسه سولفات پتاسیم به عنوان قند مصنوعی داخل نوشابه ها شناخته شده است که با ترکیب با قند مصنوعی دیگری به نام آسپارتام به برخی نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود تا طعم شیرین را ایجاد کند.

قند مصنوعی داخل نوشابه ها

طبق آخرین آزمایشات، محققان بی‌خطر بودن قند مصنوعی داخل نوشابه ها را تکذیب کرده‌اند و مدعی شده‌اند که مصرف افراطی آسه سولفام پتاسیم ممکن است با ایجاد تغییراتی در سلامت روده، منجر به عوارضی مانند ضعیف شدن متابولیک بدن، تحریک دستگاه عصبی، افزایش قند خون و سرطان شود. البته میزان خطر نوشابه‌های رژیمی به طور کامل تعیین نشده‌‌‌ است و نظرات محققان متناقض هستند. به هر حال می‌دانیم که مصرف بی‌رویه نوشابه، به معنای غافل شدن از سلامتی است و نوشیدنی‌هایی که با لغت رژیمی روی جلد آن‌ها تولید می‌شوند و به‌فروش می‌رسند، با قندهای مصنوعی نوشابه ها شیرین شده‌اند و مضرات متعددی دارند که احتمالا از نوشابه معمولی هم خطرناک‌تر هستند.

نوشابه‌های رژیمی نیز مانند نوشابه‌های معمولی برای بدن مضر هستند

مصرف قند و انواع شیرینی‌جات، در بدن تبدیل به کربوهیدرات می‌شود که نتایج نامطلوبی از جمله چاقی مفرط، بیماری دیابت، سکته قلبی و … را به دنبال دارد. سال‌ها پیش ترکیباتی از برخی مواد شیمیایی با برخی مواد طبیعی معرفی شد تا به عنولن جایگزین قند از شیرینی ان‌ها استفاده شود. این محصولات قندهای مصنوعی نام دارند و مصرف بی‌رویه قندهای مصنوعی نتایج نامطلوبی در سلامت و تناسب اندام دارد و ورزشکاران باید از مصرف زیاد آن‌ها خودداری کنند. اگر به دنبال سلامت و تناسب اندام خود هستید ما در مجموعه گیشا اسپرت انواع محصولات رژیمی را به فروش می‌رسانیم. شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به سایت ما این محصولات را برای افزایش قوای جسمانی خود سفارش دهید.

سوالات متدوال

آیا مصرف قندهای مصنوعی خطرناک و کشنده است؟

مصرف بی‌رویه هر ماده‌ای خطرناک است و باعث افزایش بروز بیماری‌های متعدد می‌شود و اعلام شده است که مصرف اندک و جزئی از شیرین‌کننده‌هایی مانند آسپارتام و آسه سولفام پتاسیم بی‌خطر است.

علاوه بر نوشابه، در چه مواد غذایی رایج دیگر از قندهای مصنوعی استفاده شده است؟

بستنی، غلات صبحانه، آبنبات، مافین، نان، سس سالا، سس پاستا، بیسکوییت و … برخی از مواد غذایی هستند که از قندهای مصنوعی در تولید آن‌ها استفاده می‌شود.