رژیم وگان؛ راهکاری برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست

با گذشت سال‌ها نگاه انسان‌ها به مسائل پیرامون تغییر می‌کند و نو می‌شود. امروزه کره زمین قربانی طمع‌ ناتمام انسان است و روز به روز از طبیعت خود فاصله می‌گیرد. اما گیاهخواران برای حل این مشکل، راه حلی پیدا کرده‌اند. افرادی که رژیم وگان و رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده‌اند، با ممنوع کردن مصرف مواد غذایی حیوانی و برخی از اقلام مانند لباس چرم، ابریشم و … که سر منشا آن‌ها از طبیعت است، برای دفاع از کره زمین و ساکنان آن برخاسته‌اند. اما این دو رژیم کاملا شبیه به یکدیگر نیستند و تفاوت‌هایی دارند. در این مطلب به تفاوت رژیم گیاهخواری و وگان می‌پردازیم.

رژیم وگان چه قوانینی دارد؟

رژیم وگان یک رژیم غذایی کاملا گیاهی است و برای کنترل قند خون و کاهش وزن روش بسیار موثری به شمار می‌آید. احتمالا می‌دانید که وگان‌ها گوشت مصرف نمی‌کنند؛ اما این قانون ممنوعیت مصرف فقط برای گوشت حیوانات نیست. وگان‌ها نه تنها گوشت مصرف نمی‌کنند، بلکه از مصرف تمام فراورده‌های گوشتی و حیوانی خودداری می‌کنند. به طور کلی وگان‌ها طرفداران پر و پا قرص حیوانات هستند و هر گونه محصولی که طبیعت و حیوانات را به زحمت اندازد و آزار دهد، برای وگان‌ها ممنوع است.

رژیم وگان

مزایای رژیم وگان برای بدن و روان انسان

نسبت به برنامه‌های سایر رژیم‌های غذایی که مصرف تمام مواد غذایی و فراورده‌ در آن‌ها مجاز است، رژیم وگان به علت پرهیز از انواع چربی‌های گوشتی و لبنیاتی، تاثیر چشم‌گیری بر کاهش کلسترول خون می‌گذارد. بنابراین افرادی که از قوانین این رژیم تبعیت می‌کنند، از سایر افراد که مصرف بی‌رویه گوشت را در برنامه غذایی خود دارند، کلسترول پایین‌تری خواهند داشت. همچنین کاهش قابل توجه تری‌گلیسیرید در وگان‌ها وجود دارد. علاوه‌بر این، وگان‌ها معمولا از قند خون و فشار خون نرمال برخوردار هستند. احتمال بروز بیماری‌هایی همچون آلزایمر، دیابت، سرطان و … آرتروز با این رژیم کاهش پیدا می‌کند. افراد بسیاری این رژیم را برای لاغری و کاهش وزن انتخاب کرده و با این رژیم عملکرد کلیه‌های خود را بهبود می‌بخشند.

تفاوت گیاهخواری با رژیم وگان

در گیاهخواری از مصرف تمام انواع گوشت‌ها پرهیز می‌شود. مصرف پروتئین‌های گوشتی همچون گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی و … خط قرمز گیاهخواران است. اما در وگان، قوانین کمی با حساسیت وضع شده‌‌اند. وگان‌ها افزون بر گوشت، از هیچ‌گونه فراورده‌های حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، مایونز و … تغذیه نمی‌کنند.

تفاوت تغذیه در رژیم وگان و رژیم گیاهخواری

گیاهخواران شیر، تخم‌مرغ و سایر فراورده‌های حیوانی را مصرف می‌کنند. اما وگان‌ها مراقب هستند تا از مصرف خوراکی‌هایی مانند کیک و بستنی، به علت وجود تخم مرغ و شیر در ترکیبات آن‌ها خودداری کنند. امروزه با افزایش تعداد وگان‌ها محصولاتی تولید شده‌اند که جایگزین مواد غذایی ممنوعه برای وگان‌ها هستند. برای مثال ماست‌هایی وجود دارند که از شیر نارگیل و بادام درست شده‌اند. همچنین سوسیس‌هایی در بازار موجود هستند که ترکیبات آن‌ها شامل فلفل‌دلمه‌ای، ذرت، سویا، سیب‌زمینی و … است.

رژیم وگان

قدمت رژیم گیاهخواری بسیار بیشتر از رژیم وگان است

رژیم وگان، رژیمی نو است. در حالی که قدمت رژیم گیاهخواری به هفتصد سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. برای مثال فیاثوغورت فیلسوف و ریاضی‌دان یونانی که در قرن ۶ پیش از میلاد زندگی می‌کرد، در آموزه‌های خود خوردن گوشت حیوانات را توصیه نمی‌کرد و همراه با پیروان خود رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده بود؛ چرا که او برای حیوانات احترام زیادی قائل و برای آن‌ها مقام بالایی در نظر گرفته بود.

جایگزین کردن محصولات وگان با گوشت و فراورده‌های آن

همان‌طور که می‌دانید، رژیم وگان برای لاغری و کاهش وزن نیز انتخاب می‌شود. اما پیروی از قوانین وگان کار خیلی ساده‌‌ای نیست و نیازمند اراده‌ای استوار است. گیاهخواران و وگان‌ها علاوه بر طبیعت و حیوانات به سلامت جسم و روان خود نیز اهمیت زیادی می‌دهند. وگان یک نوع سبک زندگی است؛ اگر می‌خواهید این رژیم را دنبال کنید، بهتر است از تجربه‌های وگان‌ها کمک بگیرید. برای مثال بهتر است با گیاهخواری شروع کنید و به‌آرامی رژیم خود را به رژیم وگان تغییر دهید. به طور کلی بهتر است آرام‌آرام خود را برای این رژیم آماده کنید. همچنین می‌توانید در اولین مرحله، یکی از فراورده‌های حیوانی، مانند تخم مرغ یا گوشت مرغ را از رژیم خود حذف کنید. در ادامه به برخی از نکات برای شروع این رژیم اشاره می‌کنیم:

  • می‌توانید انواع غذاهای خانگی و دسرها را با آرد بادام، کنجد سفید، بادام سیب، نارگیل خرد شده، شکلات وگان و … تهیه کنید
  • پروتئین مورد نیاز بدن را با انواع حبوبات مانند آجیل‌ها، تخم شاهدانه، فراورده‌های سویا، مغز بادام، پسته، نان‌ها چند غله و … تامین کنید
  • استفاده از مغز آجیل‌ها، گل کلم، مارچوبه و کلم بروکلی برای تامین پروتئین
  • گردو، آووکادو، دانه کاج، گوجه فرنگی خشک شده، زیتون، ریحان تازه، روغن تخم کتان و نمک دریایی، و … را به شکل تصفیه نشده مصرف کنید
  • مصرف آویشن، فلفل، زردچوبه، دارچین، میخک، گلپر، پونه و سایر ادویه‌جات را بیشتر کنید
  • خردل، شلغم، کلم بروکلی و نخود؛ منبع غنی کلسیم
  • شیر بادام جایگزین مناسبی برای شیر گاو است
  • مصرف کره گیاهی به جای کره معمولی
  • موز له‌شده و سویا می‌توانند جایگزین تخم مرغ شوند
  • شیره و شهد گیاهی را جایگزین عسل کنید
  • میوه جایگزینی مفید برای انواع شیرینی‌ و کیک است
  • انواع اسموتی‌ها را همراه با میوه در وعده صبحانه مصرف کنید
  • از غلات سبوس‌دار استفاده کنید

رژیم وگان

آیا رژیم وگان جایگزینی برای پروتئین‌ حیوانی دارد؟

بیشتر گیاهخواران و وگان‌ها از اطرافیان شنیده‌اند که بدن انسان به گوشت نیاز دارد و پیروی از این رژیم‌ها می‌تواند سلامت بدن را تهدید کند. این نکته کاملا غلط نیست؛ افرادی که از خوردن گوشت و لبنیات پرهیز می‌کنند، به این آگاه هستند که بدن آن‌ها از پروتئین، کلسیم و … که در فراورده‌های حیوانی وجود دارند، محروم می‌شود. اما امروزه راه‌های بسیاری وجود دارند که این کمبودها را در بدن جبران کنند. وگان‌ها روی تغذیه خود بسیار حساس هستند و بهتر است بدانند که باید از طریق سایر مواد غذایی، ویتامین B12، ویتامین D، امگا۳، آهن، ید، روی، کلسیم و … مورد نیاز را تامین کنند تا دچار کم‌خونی نشوند.

با انتخاب رژیم وگان، احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهید

دهه‌ها است که تعداد کمپین‌های حمایت از حقوق حیوانات در حال افزایش است. به احتمال فراوان تعداد قابل توجهی از افرادی که در این کمپین‌ها فعالیت می‌کنند، گیاهخوار و وگان هستند. انتخاب رژیم‌های گیاهخواری و وگان یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش وزن به شمار می‌آید که در کنار ورزش و فعالیت‌های روزانه، سلامت بدن را تضمین می‌کنند. گیشا اسپرت مجموعه‌ای با محصولات ورزشی متنوع است که شما می‌توانید انواع تجهیزات مناسب برای ورزش را از مجموعه ما خریداری کنید. مجموعه ما تجهیزاتی را به شما عرضه می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک قدم به کاهش وزن و تندرستی نزدیک‌تر شوید.

سوالات متداول

آیا محدودیت‌های رژیم وگان فقط در خوراک و تغذیه است؟

خیر. همان‌طورکه گفته شد وگان‌ها مراقب این هستند که کوچکترین خسارتی به طبیعت و حیوانات نرسد. وگان‌ها به خرید و فروش چرم طبیعی اعتراض دارند و همچنین از ابریشم، خز و پشم در هیچ وسیله‌ای استفاده نمی‌کنند.

کدام مواد غذایی جایگزین مناسبی برای تامین پروتئین‌ حیوانی هستند؟

عدس، نخود، لوبیا، نخود سبز، شیر سویا، جو دو سر، برنج وحشی، میوه‌‌جات و سبزیجات، اسپرولینا، سیتان و … برخی از منابع پروتئین گیاهی هستند که استفاده کافی و مناسب از آن‌ها، بدن انسان را از خطرات ناشی از کمبود پروتئین حفظ می‌کند.