خطرناک ترین رژیم های غذایی؛ رژیم‌هایی که باعث بیماری می‌شوند

امروزه رژیم های غذایی متفاوتی برای کاهش وزن وجود دارند که هر کدام مختص یک شرایط بدنی به‌خصوص هستند و حتما باید با نظر پزشک متخصص تجویز شوند. اما متاسفانه امروزه شاهد این مساله هستیم که برخی افراد برای دستیابی به اندام متناسب، دست به هر کاری می‌زنند و رژیم‌های غذایی خطرناکی را در پیش می‌گیرند. مهم‌ترین نکته درباره این رژیم های غذایی، تبلیغات فریبکارانه‌ای است که فرد را متقاعد می‌کنند که می‌تواند در مدت کوتاهی کاهش وزن زیادی داشته باشد و آن را نیز ضمانت می‌کنند. در این مطلب برای آشنایی با خطرناک ترین رژیم های غذایی همراه ما باشید.

خطرناک ترین رژیم های غذایی کدام‌اند؟

برخی افراد برای کاهش وزن، حاضرند هر کاری بکنند، حتی اگر این کار، خلاف قواعد عقلی، تغذیه‌ای و توصیه‌های پزشکان متخصص باشد. متاسفانه در طی سال‌های اخیر رژیم‌هایی مشهور شده‌اند که مورد تایید هیچ یک از پزشکان متخصص تغذیه نیستند و حتی صدمات جبران‌ناپذیری را نیز بر بدن وارد می‌آورند. در ادامه خطرناک ترین رژیم های غذایی را به شما معرفی می‌کنیم.

خطرناک ترین رژیم های غذایی

رژیم بالن؛ از خطرناک ترین رژیم های غذایی

یکی از خطرناک‌ترین روش‌های لاغری، عمل جراحی گذاشتن بالن در معده یا خوردن کپسول‌هایی که در معده یک بالن حجیم را تشکیل می‌دهند، بوده که در طی سال‌های اخیر شهرت پیدا کرده است. عقیده افرادی که چنین جراحی‌ای را انجام می‌دهند، این است که بالن باعث می‌شود تا مدت بیشتری سیر بمانند. اما این رژیم در واقع هیچ پایه علمی معتبری ندارد و باعث می‌شود که غذاها به‌صورت هضم نشده در معده باقی بمانند.

در این رژیم بدن همواره تلاش می‌کند مواد غذایی را در معده جای دهد ولی شکست می‌خورد و مواد در معده جای نمی‌گیرند. به همین دلیل ممکن است افراد با دردهای شدید مواجه شوند که این دردها می‌توانند زندگی آن‌ها را به خطر بیندازند. همچنین گاهی خطر ترکیدگی بالن نیز وجود دارد و در مواردی که بسیار خطر شدید باشد، فرد بعد از جراحی ممکن است در اثر عفونت جان خود را از دست بدهد.

رژیم کرم روده

یکی دیگر از خطرناک ترین رژیم های غذایی، وارد کردن انگلی مانند کرم روده یا کرم کدو به داخل بدن برای مصرف غذاها توسط آن است. افراد به این منظور این کرم را وارد بدن خود می‌کنند تا غذاهای اضافی را ببلعد و از افزایش وزن جلوگیری کند. این افراد معتقدند که باید کرم حدود ده هفته در بدن زندگی کند و پس از آن می‌توان آن را با داروهای ضد انگل از بین برد. اما این تفکر غلط است؛ زیرا آن‌ها معمولا هیچ نوع علائمی را تشخیص نمی‌دهند و فکر می‌کنند که این رژیم تاثیرگذار است. این کرم‌ها در بدن آن‌ها رشد می‌کنند و مواد مغذی را از بدن انسان می‌گیرند و خودشان مصرف می‌کنند. این انگل‌ها اغلب راه روده را مسدود می‌کنند و می‌توانند باعث زخم‌هایی در بدن فرد شوند.

اسهال، حالت تهوع و سردرد از دیگر مشکلات این رژیم خطرناک هستند. این انگل ها توانایی تولیدمثل و افزایش تعداد را دارند و به‌راحتی دفع نمی‌شوند و از بین نمی‌روند. همچنین آن‌ها توانایی حرکت در بدن را دارند و می‌توانند وارد کبد، مغز و قلب انسان بشوند و کیست ایجاد کنند. این کیست‌ها باعث از کار افتادن اعضای بدن شده و حتی می‌توانند باعث مرگ فرد نیز بشوند.

خطرناک ترین رژیم های غذایی

رژیم پارینه سنگی

مورد بعدی از خطرناک ترین رژیم های غذایی، رژیم پارینه سنگی است. در این رژیم، فرد تنها می‌تواند مواد غذایی نظیر آجیل، میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت قرمز را مصرف کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند وجود این مواد غذایی در این رژیم، آن را بی‌خطر می‌کند؛ اما همین امر باعث کمبود شدید ویتامین‌های مختلف در بدن می‌شود و عوارض و مشکلات سلامتی دیگری برای افراد به‌وجود می‌آورد. همچنین رژیم پارینه سنگی برای افراد مسن، خطرات بیشتری در پی خواهد داشت و مصرف نکردن غلات و محصولات لبنی باعث می‌شود که فرد نیمی از غذای مغز را از دست بدهد و عملکرد بدنش با مشکلاتی روبه‌رو شود.

رژیم پاکسازی

رژیم پاکسازی شامل نوشیدن آب با لیمو، فلفل و شیره افرا بوده و مدت این رژیم ۱۰ تا ۴۰ روز است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند این رژیم خطری برای آن‌ها ندارد اما این رژیم باعث افت شدید قند خون و مواد مغذی و افزایش خطرناک سوخت و ساز در بدن می‌شود. در این رژیم، میزان کالری بیش از حد کاهش می‌یابد و افراد وزن زیادی از دست می‌دهند که باعث ایجاد مشکل در عملکرد طبیعی آن‌ها و ضعف شدید بدنی خواهد شد. رژیم پاکسازی باعث ایجاد احساس مریضی و افسردگی، دردهای شدید به علت گرسنگی و دیگر اتفاقات خطرناک برای بدن می‌شود.

 

رژیم پرولین

در رژیم پرولین در واقع فرد نباید هیچ چیزی بخورد و تنها مجاز به مصرف یک نوشیدنی و یا نوشیدنی‌هایی به اندازه ۴۰۰ کالری در روز است. همین مساله این رژیم را در زمره خطرناک ترین رژیم های غذایی قرار می‌دهد. در این رژیم احتمال حمله‌های قلبی و ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها وجود دارد.

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک نیز یکی از خطرناک ترین رژیم های غذایی به‌شمار می‌رود. در این رژیم، شرایطی در بدن به‌وجود می‌آید که برای انرژ‌ی‌زایی، فقط از چربی‌های بدن استفاده شود. این رژیم بسیار خطرناک است و می تواند باعث کتون‌زدگی در فرد شود. در این رژیم، گروه‌هایی از مواد غذایی همچون کربوهیدرات‌ها به‌طور کامل حذف می‌شود که همواره حذف حتی یکی از گروه‌های غذایی، باعث ایجاد مشکلات متعدد در بدن خواهد شد. در این رژیم نیز فرد مجبور به مصرف داروهایی است و این داروها، خطر انواع حمله مانند حمله قلبی را در فرد افزایش می‌دهند.

خطرناک ترین رژیم های غذایی

رژیم گرفتن تنها با صلاحدید و توصیه پزشک متخصص امکان‌پذیر است

تمامی رژیم‌هایی که در این مطلب بررسی شدند، جزو خطرناک ترین رژیم های غذایی هستند که هیچ پایه و اساس علمی و موثقی نیز ندارند. گرفتن این رژیم‌ها خطرات ابتلا به بیماری‌های مختلف و حتی مرگ را در پی دارد. همواره توصیه می‌شود که برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب تنها به پزشکان متخصص تغذیه مراجعه کنید و با مشورت و صلاحدید آن‌ها رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. رژیم غذایی باید شامل تمامی گروه‌های مواد غذایی مانند کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد و هیچ یک از این مواد نباید به‌طور کامل از رژیم شما حذف شوند.