رابطه میان ورزش بدنسازی و نوشیدنی قهوه

مردم در سراسر دنیا با اهدافی نظیر تناسب‌اندام، کاهش وزن و داشتن یک بدن نیرومند زمانی از روز را صرف انجام تمرینات بدنسازی می‌کنند. بدنسازی رشته‌ای است که علاوه بر تمرینات باکیفیت، نیازمند دریافت مواد غذایی مفید مانند پروتئین و کافئین می‌باشد. اگر یکی از دنبال‌کنندگان یا ورزشکاران رشته بدنسازی هستید، حتماً تا کنون صحبت‌های زیادی درباره تاثیر قهوه بر بدنسازی شنیده‌اید. ورزشکاران این رشته به دلایل مختلفی همچون افزایش تمرکز و عضله‌سازی قهوه مصرف می‌کنند. در این مطلب اطلاعاتی را درباره فواید و تاثیر قهوه بر بدنسازی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قهوه؛ یک منبع غنی از کافئین و پتاسیم برای بدنسازان

بدنسازان برای دستیابی به اهداف خود باید یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی باارزش داشته باشند. قهوه یکی از مواردی است که می‌تواند، در راه رسیدن به یک اندام ایده‌آل کمک بزرگی به بدنسازان بکند. تاثیر قهوه بر رژیم غذایی را نمی‌توان نادیده گرفت. قهوه دارای منابع غذایی با ارزشی است که باعث شده این نوشیدنی علاوه بر کافئین، دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز برطرف کند. ارزش غذایی قهوه در جدول زیر به طور حدودی ثبت شده است.

ارزش غذایی یک فنجان ۶۰ گرمی قهوه خالص
کالری ۵.۴
کربوهیدرات ۱ گرم
فیبر ۰ گرم
پروتئین ۰.۱ گرم
قند ۰ گرم
چربی ۰.۱ گرم
سدیم ۸.۴ میلی‌گرم
پتاسیم ۶۹ میلی‌گرم

روش عملکرد و تاثیر کافئین بر بدنسازی

قهوه به دلیل سرشار بودن از منابع کافئین و مواد مغذی یک نوشیدنی بسیار کاربردی برای بدنسازان است. تاثیر قهوه بر بدنسازی در زمینه‌های مختلفی قابل‌مشاهده است. اما در ادامه بخشی فواید و تاثیرات قهوه را مرور می‌کنیم.

تاثیر قهوه بر بدنسازی

افزایش انرژی؛ یک تاثیر مهم قهوه بر بدنسازی

اولین موردی که می‌توان به‌عنوان یکی از فواید قهوه نام برد، افزایش شور و نشاط در حین تمرینات بدنسازی است. قطعا برای ورزشکاران این رشته پیش‌ می‌آید که در بعضی اوقات انرژی و انگیزه تمرین کردن را ندارند و به دنبال یک بهانه مناسب هستند تا به تمرین نپردازند. در این مواقع مصرف یک فنجان قهوه می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. مصرف یک فنجان قهوه می‌توانند، انرژی موردنیاز ورزشکار برای انجام یک تمرین باکیفیت را تامین کند.

ارتباط بهتر ذهن و ماهیچه‌ها با مصرف قهوه

ورزشکاران می‌توانند با کمک کافئین موجود در قهوه از فواید ارتباط ذهن و ماهیچه استفاده کنید. یک مطالعه نشان داده است که کافئین می‌تواند فعالیت داوطلبانه عضله و حداکثر فعالیت در یک عضله را افزایش دهد. این امر منجر به پیشرفت فوق‌العاده‌ای در حرکات و تمرین‌های ایزومتریک می‌شود.

بالا رفتن سوخت‌وساز و کاهش وزن

عده زیادی از افراد برای رسیدن به اندامی لاغر و کاهش وزن به تمرینات بدنسازی می‌پردازند. مصرف یک فنجان قهوه قبل از شروع تمرین باعث می‌شود، سوخت‌وساز و گردش خون در بدن افراد تا حدود قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. افزایش سوخت‌وساز باعث می‌شود، چربی‌های بدن با سرعت بیشتری از بین بروند و در نتیجه وزن فرد کاهش پیدا کند.

تاثیر قهوه بر بدنسازی

رشد ماهیچه و عضلات با مصرف قهوه

تاثیر قهوه در بدنسازی در طیف گسترده‌ای قرار گرفته است. یکی از دیگر از فواید مصرف قهوه برای بدنسازان، افزایش عضله‌سازی و بهبود وضعیت ماهیچه‌ها است. مصرف یک فنجان قهوه قبل از تمرین سبب افزایش ترشح تستوسترون در خون می‌شود. تستوسترون نقش پررنگی در ساخت عضلات و تقویت ماهیچه‌ها دارد.  بدین شکل مصرف قهوه باعث افزایش بافت عضلانی و استقامت ماهیچه‌ها در بدن انسان می‌شود.

بهترین زمان مصرف قهوه برای بدنسازان

مصرف قهوه باید به گونه‌ای باشد که به بدنساز کمک کند، تمرین باکیفیت‌تری داشته باشد و در طول روز انرژی کافی برای انجام کارهای دیگر را داشته باشد. پیشنهاد می‌شود، انواع قهوه‌ها را ۱ الی نیم ساعت قبل از شروع تمرینات بدنسازی مصرف کنید تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید. باید توجه داشته باشید که مصرف قهوه در ساعات پایانی روز باعث بی‌خوابی در طول شب می‌شود.

مقدار پیشنهادی مصرف قهوه برای بدنساز‌ان

طبق مطالعات انجام شده در بدن افراد، حد مجاز مصرف کافئین در طول روز برای مردان حدود ۳۰۰ میلی‌گرم و برای زنان حدود ۴۰۰ میلی‌گرم است. در واقع حداکثر حد مجاز قهوه برای افراد ۴ الی ۵ فنجان متوسط در یک روز است. البته باید توجه داشت که این ارقام برای افرادی است که هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای ندارند و کاملا سالم هستند.

ورزشکاران رشته بدنسازی نیز می‌توانند، حداکثر ۴ الی ۵ فنجان قهوه در طول روز مصرف کنند. اما باید توجه داشت که برای رسیدن به اهدافی مانند افزایش وزن و افزایش بافت عضلانی باید مقدار کمتری قهوه در طول روز استفاده شود. برای ورزشکاران رشته بدنسازی ۱ الی ۳ فنجان قهوه در طول روز بهترین حالت برای مصرف این نوشیدنی و استفاده از مزایای آن است.

تاثیر قهوه بر بدنسازی می‌تواند منفی باشد

نمی‌توان مزایا و تاثیر قهوه بر بدنسازی را نادیده گرفت، اما باید بدانید که مصرف قهوه همانند تمام مواد غذای دیگر، عوارض خاص خود را دارد. از عوارض شایع مصرف قهوه می‌توان به سرگیجه، ایجاد حالت تهوع، فراموشی در افراد مسن به‌ویژه در خانم‌های بالای ۸۰ سال، ناراحتی معده، اسهال، عصبانیت، بی‌قراری و پریشانی، لرزش ماهیچه‌ها، بداخلاقی و زودرنجی، خواب پریشان شبانه و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. البته این عوارض در همه افراد یکسان نیستند و ممکن است در بعضی افراد به‌هیچ‌وجه بروز پیدا نکنند.

تاثیر قهوه بر بدنسازی

اگر بیماری قلبی دارید، قهوه مصرف نکنید

اگر از دسته افرادی هستید که از بیماری‌های قلبی نظیر تپش قلب رنج می‌برید، از مصرف قهوه یا کافئین به شکل‌های دیگر خودداری کنید. مصرف قهوه باعث افزایش تعداد ضربان قلب و در نتیجه بالارفتن سرعت گردش خون می‌شود. این امر ممکن است، مشکلات جدی و خطرناکی در افراد بیمار ایجاد کند. در صورت وجود اختلالات قلبی لازم است قبل از مصرف قهوه حتما این مسئله را با متخصص قلب و عروق در میان بگذارید.

تاثیر قهوه بر بدنسازی فوق‌العاده است

قهوه یک ماده غذایی بسیار کارآمد برای ورزشکاران رشته بدنسازی است. اما باید در مصرف قهوه مانند تمام مواد غذایی دیگر تعادل و میانه‌روی را رعایت کرد. مصرف قهوه به‌اندازه مجاز می‌تواند برای ورزشکاران بسیار مفید باشد. در واقع با مصرف مقدار مجاز و پیشنهادی این نوشیدنی در طول روز، تاثیر کافئین بر رژیم غذایی بسیار مثبت است. اما اگر بیش از حد مجاز قهوه مصرف کنید، نه‌تنها از مزایای آن سود نمی‌برید، بلکه با مشکلات جدی نظیر بی‌خوابی و استرس روبرو خواهید شد.