باورهای غلط در رژیم غذایی، سلامتی شما را تهدید می‌کنند

همواره شایعات، اطلاعات و باورهای غلطی در جامعه و در فضای اینترنت در مورد رژیم‌ها و ورزش‌های لاغری وجود دارند که هیچ پایه و اساس علمی ندارند. این باورها به‌جای بهبود وضعیت سلامتی، دقیقا نتیجه معکوس به همراه دارند. این باورهای غلط، راه‌های کوتاه و در عین حال غیر قابل اطمینانی را جلوی پای بسیاری از افراد قرار می‌دهند، به این امید که سریع‌تر به نتیجه دلخواهشان برسند. اما واقعیت این است که بسیاری از این راهکارها، نه ‌تنها مفید نیستند، بلکه می‌توانند سلامتی افراد را نیز به خطر بیندازند.

متداول‌ترین باورهای غلط در رژیم غذایی و ورزش‌های لاغری

روزانه ما با حجم بسیار زیادی از اطلاعات و شایعات غلط در مورد سلامتی و رژیم غذایی بمباران می‌شویم. بیشتر این اطلاعات یا سندیت علمی ندارند و یا پزشکان و متخصصان در مورد آن‌ها نظرات متفاوتی دارند. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین باورهای غلط در رژیم غذایی و ورزش را بررسی می‌کنیم.

عدم مصرف نان و برنج برای کاهش وزن

باور غلطی که چند سالی است که در میان مردم رایج شده است، این است که برای کاهش وزن، باید مصرف نان و برنج را به‌طور کامل قطع کرد. دلیلشان هم این است که این مواد غذایی مقدار زیادی نشاسته دارند و باعث افزایش وزن می شوند. این در حالی است که برنج دارای مواد مغذی همچون ویتامین ب، آهن و روی است که بدن برای سلامت پوست و مو به آن‌ها نیاز اساسی دارد. همچنین برنج باعث جلوگیری از ضعف و بی‌حالی بدن می‌شود. نان ارزش غذایی بالایی دارد و در هرم غذایی جزو ضروری‌ترین مواد غذایی است.

باورهای غلط در رژیم

کاهش چربی شکم با انجام حرکات شکمی

یکی از رایج‌ترین باورهای غلط در ورزش های لاغری، این است که عده‌ای فکر می‌کنند برای کاهش میزان چربی ناحیه شکم، بهتر است حرکات شکم زیادی انجام دهند. اما باید بدانید که برای کاهش چربی‌های ناحیه شکمی، تنها انجام این حرکات کافی نخواهد بود. بلکه بهترین روش برای این کار، انجام ورزش‌هایی که تمامی بدن را درگیر می‌کنند، مانند دویدن و سایر ورزش‌های هوازی است.

کاهش مقدار غذا و افزایش تعداد وعده‌های غذایی؛ از باورهای غلط در رژیم غذایی

بسیاری از افراد برای افزایش متابولیسم و کاهش وزن، خوردن وعده‌های غذایی به مقدار کم اما به تعداد زیاد در طول روز را توصیه و استفاده می‌کنند. با این حال، در صورت سلامت کلی بدن، تا زمانی که  نیازهای انرژی بدن تامین شود، تعداد وعده‌های غذایی زیاد اهمیتی ندارد. اما در مورد کسانی که دارای شرایط پزشکی یا بیماری خاصی مانند بیماری دیابت، بیماری عروق کرونر، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) بوده و یا افرادی که باردار هستند و باید رژیم غذایی مخصوص بارداری را رعایت کنند؛ باید تعداد و حتی مقدار وعده‌های غذایی بیشتری داشته باشند.

 

کاهش یا قطع مصرف چربی و روغن

در گذشته، معمولا پیشنهاد می‌شد تا افراد روغن‌ها و چربی‌ها را به کلی از رژیم‌های غذایی خود حذف کنند. اما علم امروز نظر دیگری درباره این باورهای غلط در رژیم غذایی دارد. برای عملکرد صحیح و سلامتی بدن، مصرف مقدار کافی از چربی و روغن ضروری است. البته منظور مصرف روغن‌های سالم و غیر اشباع است.

رژیم‌های غذایی افراطی که چربی در آن‌ها به کلی حذف می‌شود یا به کمترین میزان می‌رسد، دریافت و جذب ویتامین‌های محلول در چربی، یعنی ویتامین‌های A،D،E و K را با مشکل جدی مواجه می‌کنند. بنابراین در رژیم غذایی حتما باید میزان متعادلی از روغن‌های با کیفیت را مصرف کنید. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که در طول روز حتما میزان مصرف ۴۴ تا ۷۷ گرم چربی سالم به مصرف بدن برسد. این میزان چربی شامل تمام چربی‌هایی است که بصورت نهفته درغذاها، لبنیات ومغزها وجود دارند.

باورهای غلط در رژیم

تعریق زیاد در تمرینات ورزشی، برای سوزاندن چربی بیشتر

یکی دیگر از باورهای غلط در ورزش های لاغری، این است که برخی عقیده دارند که هر چه در تمرین بیشتر عرق کنید، به همان میزان، چربی بیشتری می‌سوزانید. علت عرق کردن بدن در نتیجه ورزش و فعالیت شدید، خارج شدن مقداری از انرژی مصرفی بدن به شکل گرما است که به منظور خنک کردن و کاهش دمای بدن صورت می‌گیرد. هنگام عرق کردن، تنها آب بدن دفع می‌شود. پس سوزاندن چربی بیشتر به میزان سوزاندن کالری بستگی دارد.

مفید بودن پروبیوتیک‌ها برای همه افراد به یک اندازه؛ از جمله باورهای غلط در رژیم

پروبیوتیک‌ها جزو محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی هستند که گاهی پزشکان آن‌ها را بیش از حد تجویز می‌کنند. آنچه تحقیقات نشان می‌دهند این است که پروبیوتیک‌ها تاثیرات و فوایدی یکسانی برای همه افراد ندارند. سیستم گوارشی برخی افراد در برابر کلونیزاسیون پروبیوتیک‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد. از این رو، مصرف بیش از حد پروبیوتیک‌ها از طریق مکمل‌ها، باعث وقوع تغییرات منفی در باکتری‌های روده آن‌ها می‌شود.

از سوی دیگر، استفاده بی‌رویه از مکمل‌های پروبیوتیک، باعث رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده کوچک و در نتیجه نفخ معده و سایر عوارض جانبی می‌شود. همچنین درمان با مکمل‌های پروبیوتیکی پس از یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند روند بازسازی طبیعی فلور باکتریایی طبیعی روده را به تعویق بیاندازد. به جای تجویز پروبیوتیک‌ها به عنوان یک مکمل برای همه افراد، این مکمل‌ها باید شخصی‌سازی شده و تنها زمانی مصرف شوند که احتمال درمان با آن‌ها وجود داشته باشد.

باورهای غلط در رژیم

ضرورت شمردن کالری برای کاهش وزن

از دیگر باورهای غلط در رژیم غذایی، این است که افراد باید برای کاهش وزن، روی کالری دریافتی خود وسواس داشته باشند. ‌آن‌ها فکر می‌کنند که باید میزان کالری هر غذایی که می‌خورند را اندازه‌گیری کنند. اگر چه اندازه‌گیری میزان کالری تا حدی در کنترل وزن موثر است؛ اما این کار در تمام شرایط مناسب نیست. علاوه بر این، گاهی مشغول شدن بیش از حد به اندازه‌گیری کالری، افزایش خطر تمایل به خوردن را به‌همراه دارد.

کنار گذاشتن باورهای غلط در رژیم غذایی؛ فاکتوری مهم برای سلامتی

باورهای غلط بی‌شماری در زمینه رژیم غذایی و ورزش‌های لاغری وجود دارند که معمولا می‌توانند سلامت افراد را نیز به خطر‌ بیندازند. بسیاری از افراد به‌دلیل نگرانی و استرس بیش از حد در مورد چاقی و لاغری خود به این باورهای غلط روی می‌آورند. کنار گذاشتن این باورهای غلط در رژیم غذایی، به خودی خود فاکتوری مهم در افزایش مقاومت بدن و افزایش سلامتی است.