مکمل پروتئین؛ مکمل حرفه‌ای ورزشکاران

یکی از مهم‌ترین نکاتی که ورزشکاران باید به آن اهمیت بدهند، تغذیه است. ورزشکاران موفق با برنامه‌ریزی‌های دقیق برای تغذیه، به جایگاه رویایی خود در عرصه ورزش دست پیدا می‌کنند. ورزشکاران باید با مواد غذایی سالم و مقوی، کربوهیدرات و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند. پروتئین نقش مهمی را در سوخت‌وساز بدن ایفا می‌کند و باعث نتیجه‌گیری بهتر تمرینات می‌شود. امروزه مکمل‌های پروتئین در سراسر دنیا به فروش می‌رسند و با تامین پروتئین مورد نیاز، ورزشکاران را در راه رسیدن به بدن ایده‌آل خود یاری می‌کنند. در این مطلب انواع مکمل پروتئین را معرفی می‌کنیم و با ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

مکمل پروتئین چیست؟

بدن علاوه بر پروتئین‌ به کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نیز نیاز دارد و هر کدام از این سه درشت مغذی مسئولیتی را در بدن ما بر عهده دارند. نقش پروتئین در بدن ایجاد بافت‌های جدید، رشد بافت‌ها و ترمیم بافت‌های فرسوده است. از همین رو می‌توان به این نتیجه رسید که تامین پروتئین مورد نیاز برای بدن ورزشکاران به‌ویژه بدنسازان، بسیار مهم است. افرادی که به ورزش‌های سنگین مشغول نیستند، می‌توانند پروتئین کافی را از مواد غذایی دریافت کنند؛ اما اغلب ورزشکاران حرفه‌ای در کنار تغذیه سالم و مقوی، از مکمل‌های پروتئین نیز استفاده می‌کنند. پرفروش‌ترین و رایج‌ترین این محصولات در انواع پروتئین وی، سویا و کازئین، پیتر هوروات و … هستند و به صورت پودرهای خوراکی در بازه‌های زمانی مشخص، مصرف می‌شوند.

انواع مکمل پروتئین

انواع مکمل پروتئین

مکمل‌های پروتئین به سه دسته مکمل سوخت‌وساز، افزایش‌دهنده توده و عضلانی و تندرستی تقسیم می‌شوند. این محصولات برای ورزشکاران در تمام سطوح ورزشی تولید می‌شوند. برای مثال انواع مکمل پروتئین برای افرادی که تلاش می‌کنند تا بافت‌های عضلانی را را افزایش بدهند مناسب هستند؛ همچنین ورزشکاران آماتوری که به‌دنبال بهبود عملکرد هستند و افرادی که صرفا فعالیت روزانه بالایی دارند، از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه انواع مکمل پروتئین را معرفی می‌کنیم.

پروتئین وی

پروتئین وی در واقع یکی از دو پروتئین اصلی شیر گاو است. در هنگام فرایند تولید پنیر، پروتئین وی را به صورت پروتئین محلول در شیر که همان آب پنیر است، جدا می‌‌کنند. این پروتئین رایج‌ترین نوع مکمل‌های پروتئینی موجود در بازار است. پروتئین وی حاوی قند لاکتوز، ویتامین، پروتئین و مقدار اندکی چربی است.

در ادامه با انواع پروتئین وی آشنا می‌شویم:

  • کنستانتره وی: کنستانتره وی نسبت به سایر انواع مکمل پروتئین، چربی و لاکتوز بیشتری دارد و ارزان‌تر است. معمولا پروتئین‌های کنستانتره، بین ۳۰ تا ۹۰ درصد کل محصول را شامل می‌شود
  • ایزوله وی: وی ایزوله حاوی کمترین مقدار چربی، لاکتوز و کلسترول است. پروتئین خالص ۹۰ درصد این محصول را تشکیل می‌دهد. البته ایزوله وی برای افرادی که به لاکتوز حساسیت ندارند و بدن‌شان را خشک نگه می‌دارند مناسب است
  • هیدرولیزه شده وی: پروتئین وی هیدرولیزه شده نسبت به دو مورد دیگری، راحت‌تر هضم می‌شود. تکنولوژی این محصول آخرین تکنولوژی در پروتئین‌ها است که در آن فرایند، ذرات پروتئین، ریزتر می‌شوند و به پیتاید تغییر پیدا می‌کند. این پروتئین به‌ خاطر کیفیت بالا گران‌تر از محصولات دیگر پروتئین وی است

پروتئین آلبومین (تخم مرغ)

پروتئین آلبومین، پروتئین سفیده تخم مرغ است و به عنوان یکی از کامل‌ترین انواع مکمل‌های پروتئین به شمار می‌‌آمد. مکمل‌های مشتق‌شده از شیر پس از عرضه، جایگاه پروتئین آلبومین را از آن خود کردند. این پروتئین فاقد هر گونه کلسترول است و بهترین انتخاب برای افرادی است که ترجیح می‌دهند از محصولات لبنی استفاده نکنند.

انواع مکمل پروتئین

پروتئین‌های گیاهی؛ از رایج‌ترین انواع مکمل پروتئین

پروتئین‌های گیاهی مانند سویا، پروتئین برنج، پروتئین لوبیا و نخود فرنگی، گزینه‌های ایده‌آلی برای گیاهخواران و وگان‌ها هستند. پروتئین سویا حاوی ۸ آمینواسید ضروری است و به همین دلیل، در انواع مکمل پروتئین، جزو موثرترین‌ها به شمار می‌آید. این پروتئین تاثیرات مثبتی روی کلسترول دارد و با بالا بردن ترشحات هورمون‌های تیروئید به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.

پروتئین گوشت گاو

پروتئین گوشت گاو مکملی است که از گوشت گاو بدون چربی به دست آمده است. پیش از تولید این محصول، گوشت گاو به طور کامل از چربی‌ها، کلسترول و مواد اضافی جدا شده است تا با مصرف این مکمل رشد عضلات به بهترین نتیجه برسد. البته هضم این پروتئین برای معده دشوار است و این یکی از معدود معایب این محصول است.

پروتئین کازئین؛ یکی دیگر از انواع مکمل پروتئین به‌دست آمده از شیر گاو

پروتئین مهم دیگر در شیر گاو، کازئین نام دارد. این پروتئین ۸۰ درصد پروتئینی که در شیر وجود دارد را شامل می‌شود. در ساختار پروتئین کازئین ۲۰ آمینواسید وجود دارند و این محصول از این نظر نسبت به پروتئین‌های گیاهی برتری دارد. جذب این مکمل حدود ۵ تا ۷ ساعت طول می‌کشد و اگر به دنبال پروتئینی هستید که مدت زمان بیشتری پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند، این پروتئین بهترین انتخاب است. به ورزشکاران و بدنسازان توصیه می‌شود که کازئین را بعد از هضم شام و پیش از خواب مصرف کنند.

پروتئین گینر

یکی از انواع مکمل پروتئین، مکمل گینر است. این مکمل کالری زیادی دارد و علاوه بر پروتئین، حاوی چربی و کربوهدیرات نیز می‌باشد. کالری بالای گینر در واقع به علت وجود کربوهیدرات زیاد در این محصول است. بنابراین اگر به دنبال مکملی هستید که علاوه بر پروتئین مورد نیاز، کربوهیدرات بدن را نیز پوشش بدهد، مکمل گینر محصولی مناسب است.

انواع مکمل پروتئین

مکمل آمینو اسید

یکی دیگر از انواع مکمل‌های پروتئینی، مکمل آمینو اسید نام دارد. وجود آمینو اسیدهای ضروری در مکمل‌ها باعث تولید بیشتر پروتئین در بدن می‌شوند. در واقع آمینو اسیدهای ضروری توسط بدن انسان تولید نمی‌شوند و بدن فقط قابلیت تولید آمینواسیدهای غیرضروری را دارد. بنابراین آمینو اسیدهای ضروری را باید با رژیم غذایی یا مکمل تامین کرد.

در ادامه با کاربردهای مکمل آمینو اسید آشنا می‌شویم:

  • بهبود بازدهی در حین انجام تمرینات
  • تسریع ریکاوری
  • کمک به بهبود کیفیت خواب

افزایش قدرت با مصرف انواع مکمل پروتئین

وجود پروتئین در بدن برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت روزانه بالایی دارند بسیار ضروری‌ است. به همین دلیل است که ورزشکاران و بدنسازان برنامه‌ای دقیق برای رژیم غذایی خود دارند و همواره به شکلی سخت‌گیرانه از آن پیروی می‌کنند. از برخی از مکمل‌های معروف که باعث افزایش پروتئین و قوای بدن می‌شوند می‌توان به پروتئین وی، مکمل گینر، کازئین و … اشاره کرد. بنابراین بدن ورزشکاران نیاز به پروتئین و انرژی دارد. ما در مجموعه گیشا اسپرت محصولاتی مانند پروتئین بار، انرژی بار، غلات رژیمی و … را با بهترین کیفیت به‌فروش می‌رسانیم تا ورزشکاران با مصرف آن‌ها عملکرد بهتری در تمرینات ورزشی از خود نشان دهند. همین الان می‌توانید با مراجعه به سایت ما این محصولات را خریداری کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین اجزای پروتئین وی، کدام اجزا هستند؟

از اجزای مهم پروتئین وی می‌توان به بتا لاکتوگلوبولین، آلبومین، ایمونوگلوبولین‌ها، کلسیم، سدیم، فسفر، ویتامین‌های A و C و آلفا لاکتوگلوبولین اشاره کرد.

نحوه مصرف مکمل پروتئین چگونه است؟

در این باره حتما باید با مشاورهای ورزشی مشورت کنید؛ اما معمولا ورزشکاران برای ریکاوری پس از تمرین، از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید مکمل‌ها را با مایعات ترکیب کنید و یا آن‌ها انواع اسموتی‌ها را درست کنید.