مواد غذایی و داروهای گیاهی زیادی وجود دارن که به عنوان افزایش دهنده‌‌های طبیعی تستوسترون شناخته می شوند.تستوسترون هورمونی است که در بدن افراد متابولیسم ،پوکی استخوان و دیگر فرآیندهای بدن را تنظیم میکند.تحقیقات نشان می دهند که نوع سبک زندگی افراد نقش زیادی در میزان تستوسترون بدن ایفا می کند.عواملی مانند ورزش،خواب و استرس می توانند در میزان این هورمون موثر باشند.در ادامه به تعدادی از افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون پرداخته می شود.

ورزش اولین مورد از افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون در بدن

یکی از بهترین افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون در بدن ورزش می باشد.تحقیقاتی که دانشمندان به عمل آورده اند نشان می دهد که میزان تستوسترون در بدن افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند بالاتر از کسانی است که به ورزش نمیپردازند.در معرفی بهترین ورزش ها برای افزایش تستوسترون می توان از بوکس،پرورش اندام و دویدن یاد کرد.به طور کلی ورزش های استقامتی و مقاومتی باعث این افزایش در بدن می شوند.


عوامل موثر درافزایش با ورزش که یکی از موارد افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون است:

  • وزن:
    میزان تستوسترون در افراد چاق کمتر می باشد.با ورزش کردن می توانید وزن بدن خود را کاهش داده و میزان تستوسترون بدن را بهبود ببخشید.
  • سن:
    هرچه میزان سن افراد بیشتر باشد میزان افزایش تستوسترون با ورزش کمتر خواهد بود البته ورزش در سنین بالا فواید دیگری از جمله ابتلای دیرتر به پوکی استخوان دارد.
  • زمان ورزش کردن:
    در اوقات مختلف روز میزان تستوسترون نیز متفاوت است به طوری که در صبح بیشترین و در بعد از ظهر کمترین حد خود را در بدن دارد.محققان به این نتیجه رسیده اند که با انجام دادن تمرین های مقاومتی و استقامتی در صبح می توان میزان تستوسترون را افزایش داد.
  • میزان تناسب اندام:
    در افرادی که به طور مداوم ورزش می کنند سطح تستوسترون در حالت نرمال قرار دارد اما وقتی فردی که ورزش نمی کند به یکباره به ورزش می پردازد میزان افزایش تستوسترون بیشتر می باشد.

شیوه ی زندگی سالم یکی از عوامل افزایش تستوسترون در بدن

افزایش دهنده‌‌های طبیعی تستوسترون

۱.یکی از موارد افزایش دهنده‌‌های طبیعی تستوسترون داشتن زندگی و روابط جنسی سالم می باشد
۲.برخی مواد شیمیایی می توانند میزان این ماده را در بدن کاهش دهند.استروژن یکی از این مواد است که زمانی که فرد در معرض آن قرار می گیرد تستوسترون بدنش کاهش می یابد.
۳.استفاده ی بیش از حد الکل و مواد مخدر نیز در کاهش میزان تستوسترون بدن موثر می باشد.
۴.داشتن زندگی شاد و همواره لبخند زدن می توانید یکی از موارد افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون در بدن باشد
۵.از آنجایی که کبد یکی از مهمترین اندام های بدن در تنظیم میزان این هورمون است تحقیقات نشان می دهد با سم زدایی کبد و همچنین مداوای بیماری های مربوط به کبد می توان میزان هورمون تستوسترون را در بدن افزایش داد.


۶.مطالعات انجام شده نشان می دهند که یکی از موارد افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون دوش آب سرد حمام می باشد.
۷.تحقیقات نشان داده است که عدم وجود آب کافی در بدن باعث زیاد شدن تولید هورمون کورتیزول و در نهایت کاهش تستوسترون می شود.باید توجه داشت که با مصرف مناسب آب به صورت روزانه از این پدیده جلوگیری کرد.

داروهای گیاهی یکی دیگر از موارد افزایش دهنده‌‌های طبیعی تستوسترون

افزایش دهنده‌‌های طبیعی تستوسترون

۱.زنجبیل:
زنجبیل یکی از بهترین موارد افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون در دسته ی گیاهان است.تحقیقاتی که در مورد این موضوع صورت گرفته است نشان می دهد که میزان هورمون تستوسترون در اثر مصرف زنجبیل تا ۱۷ درصد زیاد می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف گلوتامین

۲.شنبلیله:
تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله با کاهش دادن مقدار آنزیم هایی که مبدل تستوسترون به استروژن می باشند به مناسبت شدن میزان تستوسترون خون کمک می کنند.شنبلیله یکی از مناسب ترین گیاهان برای افزایش تستوسترون می باشد.

۳.جنسینگ:
تحقیقات متعددی نشان می دهد که در اثر استفاده ی منظم از جنسینگ فعالیت غده ی هیپوفیز  بهبود پیدا کرده و منجر به زیاد شدن تولید هورمون تستوسترون می شود.همچنین جنسینگ خواص درمانی دیگری از جمله مداوای اختلالات نعوظ و زیاد کردن میل جنسی دارد

معرفی برخی مواد غذایی به عنوان یکی از موارد افزایش دهنده‌‌های طبیعی تستوسترون

افزایش دهنده‌‌های طبیعی تستوسترون

۱.انار:


دانشمندان عقیده دارند که انار یکی از بهترین موارد افزایش دهنده های طبیعی تستسترون است زیرا این میوه دارای میزان بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشد.با مصرف روزانه یک لیوان آب انار می توان میزان تستوسترون را ۱۶ تا ۳۰ درصد افزایش داد.

۲.روغن زیتون:

یکی دیگر از بهترین موارد افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون روغن زیتون می باشد.مطالعات نشان می دهد در یک دوره ی ۳ هفته ای از مصرف روغن زیتون میزان هورمون تستوسترون از ۱۷ تا ۱۹ درصد زیاد می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تغذیه و مکمل قبل و بعد تمرین

۳.نارگیل:


چربی های اشباع شده در نارگیل باعث تولید بسیاری از هورمون ها در بدن می شود که یکی از این هورمون ها تستوسترون می باشد.علاوه بر این اثر دیگری که نارگیل دارد این است که باعث لاغری می شود و اینگونه میزان تستوسترون را افزایش می دهد.

۴.کلم بروکلی و گل کلم:


این دو مورد با داشتن میزان زیادی از ایندول ۳ کاربینول باعث زیاد شدن تستوسترون خون می شوند.

۵.سیر:


از آنجایی که سیر حاوی مقادیر زیادی از آلیسین است موجب پایین آمدن سطح کورتیزول در بدن می شود.و در نتیجه با کاهش میزان کورتیزول مقدار هورمون تستوسترون افزایش می یاید.

۶.لوبیا:


ویتامین D و روی باعث زیاد شدن هورمون تستوسترون در بدن می شوند.لوبیا که یکی از موازد افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون است مقادیر زیادی از این دو مورد را دارد و در بدن باعث افزایش تستوسترون می شود.

۷.انواع مرکبات:


مرکباتی که دارای میزان زیادی ویتامین سی هستند از جمله موارد افزایش دهنده های طبیعی هورمون تستوسترن محسوب می شوند. به عنوان مثال پرتغال با داشتن مقادیر زیادی از ویتامین سی منجر به کاهش کورتیزول و در نهایت افزایش تستوسترون در بدن می شود.استفاده روزانه آب پرتقال به میزان دو لیوان در روز به شدت توسط پزشکان توصیه می شود.

۸.شکلات تلخ:


شکلات تلخ مملو از آنتی اکسیدان بوده و بسیاری از مواد ضروری بدن را در خود دارد.که همین عامل می تواند نقش موثری در افزایش اعداد هورمون تستوسترون باشد.