تیشرت پوشیدن از کجا شروع شد؟

قبل از آنکه به سراغ تیشرت ورزشی برویم، میخواهیم تاریخچه‌ی بوجود آمدن تیشرت (لباس آستین کوتاه) را بررسی کنیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیشرت ها برای اولین بار در جنگ‌ بین کشورهای آمریکا و اسپانیا در سال ۱۸۹۸ تا ۱۹۱۳ به عنوان لباس های زیر یونیفرم در ارتش نیروی دریایی آمریکا پوشیده شدن. ابتدا این تیشرت ها یقه گرد و سفید ساده که از جنس پنبه بودند، مورد استفاده‌ی ملوانان و تفنگداران دریایی آمریکا قرار میگرفت.

به دلیل راحتی و خنکی، این نوع از لباس آستین کوتاه، سریع جای خود را میان کشاورزان، معدن‌چی‌ها و کارگران صنایع مختلف باز کرد و کم کم میان پسران جوان از محبوبیت خاصی برخوردار شد.

حالا چرا اسمش شد تیشرت؟

جالب است بدانید که نام لباس آستین کوتاه به دلیل اینکه شبیه به حرف T انگیلیسی میباشد، تی‌‌شرت نامیده شد. در سال ۱۹۳۰ بود که کلمه‌ی تیشرت در فرهنگ لغت ها نیز به ثبت رسید و رسما اسمش باب شد.

مد شدن تیشرت

پوشیدن تی‌شرت توسط بازیگران سینما نیز تاثیر به‌سزایی در مد شدن تیشرت داشت. در سال ۱۹۵۱ بازیگر سرشناس آمریکایی مارلون براندو با پوشیدن تیشرت در فیلم اتوبوسی به نام هوس باعث افزایش فروش چند برابری تیشرت میان جوان‌ها شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تیشرت ورزشی، زیر و بم انتخاب تیشرت ورزشی

خلاقیت بر روی تیشرتها

اوایل چاپ بر روی تیشرت به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گرفت. چاپ بر روی تیشرت برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ بر روی پستر اول مجله‌ای آمریکایی به نام مجله LIFE به نمایش گذاشته شد.

این عکس مدل مردی بود که تیشرتی سفید با مطالبی چاپ شده بر روی آن بر تن داشت.

همچنین از سال‌ ۱۹۶۰ تیشرت ها با استفاده از چاپ و نوشتن روی آن به عنوان نمادی برای اعتراضات استفاده میشد.

امروز تیشرت به عنوان یکی از لباس‌های محبوب پوشیده می‌شود، و در طرح‌، مدل و رنگهای گوناگون در دسترس عموم است. کمپانی های بزرگ و مختلفی در جهت برندینگ از تیشرت استفاده میکنند.

تولد تیشرت‌های ورزشی

در گذشته ورزشکاران رشته‌ی مختلف ورزشی با هر لباسی که دوست داشتند و احساس راحتی میکردند تمرین و ورزش میکردند. اما با رواج انواع لباس‌ها کم کم طراحی لباس های ورزشی نیز به میان آمد. تولید کنندگان لباس های ورزشی نیز روی به طراحی تیشرت‌ها برای ورزش های مختلفی چون سوارکاری، تیراندازی، تنیس، فوتبال و … شدند.

امروزه در اغلب ورزش‌ها، پایه‌ای ترین لباسی که استفاده میشود، تیشرت ورزشی میباشد که وابسته به نوع ورزش طراحی و جنس های مختلفی دارد.

نکات قابل توجه برای انتخاب تیشرت ورزشی مناسب

برای انتخاب تیشرتی مناسب می‌بایست به نکات مهم زیر توجه کنید، چراکه با دانستن این نکات میتوانید تیشرت ورزشی حرفه‌ای برای خود انتخاب کنید.

۱.جنس پارچه تیشرت

امروزه جنس بیشتر تیشرت های ورزشی از نخ‌پنبه و یا پلی استر میباشد که باعث راحتی شما به هنگام انجام انواع حرکات ورزشی میشود. به طور کلی جنس پارچه تیشرت باید به نوعی باشد که هنگام انجام حرکات ورزشی و استفاده‌ی مدام از آنها به راحتی دچار آسیب نشود. همچنین لازم است خنکی و راحتی را برای ورزشکاران ایجاد کند. معمولا ورزشکاران از جنس پارچه تیشرت نخ پنبه استقبال بیشتری دارند و ورزشکارانی که به دنبال دوام بیشتر و کارایی بالاتری از تیشرت هستند، تیشرت‌های ورزشی ترکیب نخ و پلی استر را ترجیح می‌دهند. جنس پارچه فلامنت و لاکرا نیز مورد استقبال ورزشکاران رشته های مختلف با توجه به نوع ورزش است. جنس پارچه تیشرت از نظر ایجاد حساسیت بر روی پوست نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ورزشکاران در هنگام خرید تیشرت باید این نکته را مد نظر قرار دهند.

۲.کیفیت دوخت

 کیفیت دوخت تیشرت می‌بایست به گونه‌ای باشد که تن خوری زیبا و استایلی جذاب به ورزشکاران بدهد.همچنین دوخت تیشرت میبایست باکیفیت و بادوام باشد. به طوری که نخ‌کش و یا پس از استفاده‌ی مداوم گوله گوله نشود.

۳.دوام چاپ

اغلب تی‌شرت های ورزشی مردانه و زنانه دارای چاپ با طرح های خاص و فانتزی هستند. منظور از کیفیت چاپ بدان معناست که دوام و کیفیت چاپ استفاده شده بر روی تیشرت، پس از استفاده مداوم و یا بعد از شست‌و‌شو آسیب نبیند. چاپ بکار برده شده بر روی تیشرت‌های ورزشی معمولا سابلیمیشن و یا کاتری هستند و هر دو نوع در صورت استفاده از متریال مناسب از کیفیت بالایی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: معرفی فاکتورهای مهم جهت خرید یک تیشرت ورزشی مردانه حرفه‌ای

۴.راحتی و سبکی 

به طور خلاصه تیشرت ورزشی باید به طوری باشد که ورزشکار در آن احساس راحتی کند و تیشرت او را کلافه نکند.

۵.طراحی زیبا و جذاب 

طراحی زیبای تیشرت نیز فاکتور مهمی برای جذاب به‌ نظر رسیدن ورزشکار هنگام تمرین می‌باشد و اعتماد به نفس ورزشکار را در حین تمرین افزایش می‌دهد. بسیاری از ورزشکاران به ظاهر و استایل خود توجه  ویژه‌ای دارند که با به تن داشتن یک تیشرت شیک با طراحی زیبا می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند.