شعار معروف برند نایک چگونه ابداع شد؟

برند نایک (Nike) یا نایکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین برندهای پوشاک در سراسر دنیا به شمار می‌رود. این برند در سال ۱۹۶۴ میلادی توسط فیل نایت (Phil Knight) و بیل بوئرمن (Bill Bowerman) ابتدا با نام بلو ریبون اسپورتس (Blue Ribbon Sports) راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۷۱ بوئرمن و نایت نام شرکت خود را به نایک تغییر دادند. از آن زمان تا کنون، برند نایک به یکی از بهترین تولیدکنندگان پوشاک بوده است؛ اما چیزی که به پیشرفت برند نایک کمک کرد، شعار بسیار معروف آن بود. این شعار یعنی “فقط انجامش بده” (Just Do It) در دهه ۸۰ میلادی برای برند نایک انتخاب شد. با ما همراه باشید تا با داستان شعار معروف برند نایک آشنا شویم.

شعار معروف برند نایک

چه افرادی در ساخت شعار معروف برند نایک نقش داشتند؟

فیل نایت در ابتدا تصمیم داشت که نام برند را به بعد ششم (Dimension 6) تغییر دهد. اما یکی از شرکای نایت در آن زمان در خواب الهه پیروزی یونان باستان یعنی نیکه (Nikke) را دید. سپس اسم شرکت به نایک (Nike) یا همان نایکی تغییر کرد. اما کلید موفقیت و پیشرفت برند نایک، شعار معروف آن یعنی فقط “انجامش بده” (Just Do It) بود. اما این برند چگونه به وجود آمد؟ باید بدانید که ابداع شعار معروف نایک داستان بسیار جالبی دارد. در واقع چند فرد که در زندگی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند در ابداع شعار برند نایک نقش ایفا کردند. البته عواملی هم دست به دست یکدیگر دادند تا سرانجام این اتفاق بیفتد.

عواملی که باعث خلق شعار معروف برند نایک شدند، عبارتند از:

  • دن ویدن (Dan Wieden)؛ خالق شعار برند نایک و از بنیان‌گذاران آژانس تبلیغاتی ویدن و کندی (Wieden & Kennedy)
  • گری گیلمور؛ جنایت‌کاری که جمله قبل از اعدام او الهام‌بخش ابداع شعار برند نایک بود
  • انگیزه برند نایک برای ساخت یک شعار عالی به‌منظور رقابت با برند ریباک (Reebok)
  • نانسی ریگان؛ بانوی اول آمریکا و بنیان‌گذار کمپین “فقط نه بگو”

دن ویدن؛ از بنیان‌گذاران آژانس تبلیغاتی ویدن و کندی (Wieden & Kennedy)

در سال ۱۹۸۸ دین ویدن که یکی از بنیان‌گذاران آژانس تبلیغاتی ویدن و کندی (Wieden & Kennedy) بود، توسط شرکت نایک استخدام شد. هدف برند نایک از استخدام ویدن این بود که یک شعار بسیار عالی برای شرکت آن‌ها بسازد تا برای تبلیغ محصولات و خدمات این برند استفاده شود. در آن زمان برند نایک به‌شدت نیازمند ساخت یک شعار بسیار عالی بود تا بتواند رقبای خود را کنار بزند.

ویدن برای ساخت شعار مد نظر نایک باید تلاش زیادی می‌کرد؛ چرا که ساخت شعاری که بتواند نایک را بالاتر از رقبای خود ببرد، کار دشواری بود. در واقع ویدن باید شعاری می‌ساخت که نه‌تنها الهام‌بخش شرکت نایک باشد، بلکه تاثیر زیادی روی مشتریان این برند بگذارد و نایک را به یک برند ماندگار تبدیل کند. اما جالب این است که دو اتفاق مهم الهام‌بخش ویدن برای ساخت شعار معروف برند نایک، یعنی “انجامش بده” (Just Do It) شدند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شعار معروف برند نایک

گری گیلمور؛ جنایت‌کاری که الهام‌بخش شعار معروف برند نایک شد

حدود ۱۰ سال قبل از استخدام دن ویدن توسط نایک، فردی ۳۶ ساله به نام گری گیلمور که یک جنایت‌کار بود، به جرم چند فقره دزدی و قتل محکوم به اعدام شد. گیلمور از یک پمپ بنزین و یک مسافرخانه دزدی کرد و در هر دزدی یک فرد بی‌گناه را به قتل رساند. اما پس از مدت کوتاهی دستگیر شده و قاضی حکم اعدام را برای او صادر کرد.

قاضی به گیلمور دو گزینه قابل اجرا ارائه داد؛ گزینه اول تیرباران و گزینه دوم چوبه دار بود که گیلمور تیرباران را انتخاب کرد. در روز اعدام گیلمور، مامور اعدام از او پرسید که آخرین حرف او قبل از مرگ چیست. گیلمور در پاسخ به مامور اعدام گفت “بیا انجامش بدهیم” (Let’s Do It) که همین جمله الهام‌بخش دن ویدن برای ساخت شعار معروف برند نایک شد.

رقابت با ریباک؛ انگیزه نایک برای ساخت شعار برند خود

زمانی که نایک دن ویدن را استخدام کرد، در رقابت شدید با برند ریباک بود؛ چرا که در اوایل دهه ۸۰ میلادی شرکت ریباک پیشرفت زیادی داشت و به یکی از رقبای اصلی نایک تبدیل شد. در سال ۱۹۸۷ شرکت نایک عملکرد ضعیفی داشت و فروش آن‌ها حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده بود. از همین رو، برای بازگشت به رقابت با ریباک، نایک تصمیم به ساخت یک شعار قوی و الهام‌بخش گرفت. به این ترتیب رقابت با ریباک به انگیزه اصلی دنی ویدن برای ساخت شعار معروف برند نایک تبدیل شد.

شعار معروف برند نایک

نانسی ریگان؛ بانوی اول آمریکا و بنیان‌گذار کمپین “فقط نه بگو”

نانسی ریگان همسر رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ بود که یکی دیگر از افراد تاثیرگذار در ساخت شعار برند نایک به شمار می‌رفت. ریگان در دوره‌ای که بانوی اول آمریکا بود کمپینی به نام “فقط نه بگو” (Just Say No) را راه‌اندازی کرد. این کمپین برای مبارزه با مواد مخدر و آگاهی جامعه از خطرات آن تاسیس شد. نام این کمپین یکی دیگر از فاکتورهایی بود که الهام‌بخش دن ویدن برای ساخت شعار معروف برند نایک شد. در واقع ویدن با کنار هم قرار دادن جمله قبل از اعدام گری گیلمور (Let’s Do It) و نام کمپین نانسی ریگان (Just Say No)، توانست شعار معروف (Just Do It) را ابداع کند.

شعار معروف “فقط انجامش بده”؛ شروع مسیر طوفانی برند نایک

ابداع شعار معروف برند نایک توسط دن ویدن باعث رشد مالی شرکت نایک شد و برند نایک را به یک برند پرطرفدار تبدیل کرد. چرا که نایک با شعار معروف خود توانست به مردم نشان دهد که توانایی تولید بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را دارد. شعار پر مفهوم کمپانی نایک باعث شد تا جرقه‌ای هرچند کوچک در بین تعدادی از مخاطبان این برند خورده و باعث ایجاد دگرگونی اساسی در رسیدن این افراد به آرزوهایشان شود.