ارتباط میان پیاده روی و لاغری

ورزش علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید طول عمر بیشتری داشته باشید و سالم‌تر به نظر برسید، برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام نیز موثر است. پیاده روی و لاغری ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و در چند سال اخیر با تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مشخص شده است پیاده‌روی علاوه بر داشتن مزایا برای لاغری و تناسب اندام برای سلامت روحی افراد نیز موثر است.

پیاده روی چگونه باعث لاغری می‌شود؟

همیشه این سوال پیش آمده است که پیاده روی و لاغری چه ارتباطی با هم دارند؟ در پاسخ باید گفت که ران و پاها اولین نقاطی از بدن شما هستند که بیشترین تاثیر را از ورزش پیاده‌روی می‌پذیرند. پیاده روی در مرحله بعد بر روی عضلات چهار سر ران که بزرگ‌ترین عضلات بدن به شمار می‌آیند، تاثیرگذار است. همانطور که می‌دانید عضلات پشت پا نقش حرکتی در مواقعی که رو به عقب حرکت می‌کنید را به عهده دارند. در طول پیاده روی و مواقعی که می‌خواهید بیشتر نتیجه بگیرید، هر زمانی که پای خودتان را خم می‌کنید، این عضلات درگیر می‌شوند.

پیاده روی و لاغری

پیاده روی و لاغری در نشیمن‌گاه

عضلات باسن از قوی‌ترین عضلات بدن هستند که نقش تعادل در راه رفتن و پایداری بدن بر عهده آن‌ها است. وقتی که پیاده‌روی می‌کنید، به خصوص مواقعی که سرعتتان زیاد است، این عضلات مجددا به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

هنگام پیاده‌روی به خصوص در طول مسیرهای شیب‌دار، عضلات منطقه تحتانی مانند باسن به شدت کار می‌کنند و در گذر زمان تقویت می‌شوند. عضلاتی که در قسمت ساق پای شما قرار دارند هم به کشیده شدن مچ پای شما کمک کنند. همه این موارد می‌تواند به تناسب اندام در این ناحیه از بدن نیز کمک کند.

پیاده روی و تاثیرات آن بر عضلات قلب، کمر و قسمت‌های فوقانی بدن

در مواقعی که شما با سرعت زیاد مشغول پیاده‌روی هستید، ضربان قلب شما بالاتر می‌رود و تندتر نفس می‌کشید. این فرایند به صورت کاملا طبیعی عضلات این ناحیه حساس از بدن شما را تقویت می‌کند. فعالیت قلب در این حالت به طور دقیق متناسب با سرعت پیاده‌روی است. پیاده روی باعث می‌شود تا قلب در مقایسه با حالت عادی بیشتر فعالیت کند.

همین موضوع باعث می‌شود تا عضلات قلب نیز تقویت شوند. نکته جالبی که بهتر است بدانید این است که عضلات قسمت‌های فوقانی بدن هم می‌توانند در پیاده روی و لاغری نقش موثری داشته باشند. شما می‌‌توانید با افزایش سرعت پیاده‌روی خود ( ۱۰۰ تا ۱۲۰ قدم در هر دقیقه) شاهد حرکت بازوهای خود باشید. این حرکت طبیعی باعث تقویت عضلات بالایی و همچنین کمر می‌شود.

بهترین زمان برای پیاده روی و لاغری

بهترین زمان روز برای پیاده روی با هدف لاغری و تناسب اندام

یادتان باشد که در بحث پیاده روی و لاغری بدن شما تنها در مواقعی از ذخایر چربی‌ها استفاده می‌کند که منابع کربوهیدراتی بدن شما به حداقل رسیده باشند. طی این زمان بدن شما که مدت‌ها است چیزی مصرف نکرده و منابع تغذیه‌ای خالی است، سریع‌تر به سراغ چربی‌ها می‌رود. نکته مهم در این زمینه مدت زمان پیاده‌روی است. مدت زمان پیاده روی با هدف لاغری در طول صبح نباید بیشتر از ۴۰ دقیقه بشود. در مورد بهترین زمان پیاده روی و ارتباط با آن لاغری در این ساعت از شبانه‌روز باید در نظر داشته باشید که حتما بعد از صرف صبحانه تا ۳ الی ۴ ساعت به هیچ عنوان پیاده‌روی نداشته باشید.

پیاده روی در منزل

پزشکان و کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که هر روز حداقل ۱۰ هزار قدم فعال برای پیاده‌روی داشته باشیم. انجام این کار به تاثیر پیاده روی در لاغری کمک فراوانی می‌کند. به لحاظ فیزیکی اگر فرد فعال و پرجنب و جوشی نباشید ممکن است در آغاز این مسئله برای شما سخت به نظر برسد. پیاده روی در محیط منزل با هدف کاهش وزن، به مجموعه‌ای از ورزش‌ها گفته می‌شود که افراد می‌توانند با انجام آن‌ها با محاسبه کالری سوزانده شده خود، برنامه‌ای برای رسیدن خود به وزن ایده‌آل داشته باشند.

اگر به تازگی قصد پیاده روی در منزل و با هدف لاغر شدن را دارید، نباید به هیچ‌عنوان انتظار داشته باشید که تنها در طول چند روز بتوانید به وزن ایده‌آل برسید. استمرار و سماجت در انجام این مدل از پیاده‌روی‌ها سبب سوختن چربی‌های اضافه می‌شود. از این تحلیل می‌توانیم نتیجه بگیریم که پیاده‌روی و کلسترول خون ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

پیاده روی موثر برای لاغری

نکاتی برای تجربه یک پیاده روی موثر بر تناسب اندام

یادتان باشد که هدف از پیاده‌ روی و انجام این کارها صرفا برای لاغری شکم، پهلو و یا مسائل ظاهری نیست. بیماری‌هایی مانند چاقی و اضافه وزن به مرور و در طول زمان می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌هایی خطرناک‌تر بشود. اگر فکری به حال این موارد نکنید احتمال ابتلای شما به بیماری‌ها و اختلالاتی مانند دیابت و نارسایی‌های قلبی افزایش خواهد یافت.

اگر می‌خواهید برای پیاده روی و لاغری به خودتان انگیزه بدهید، حتما به این نکات توجه کنید:

  • استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص پیاده‌روی می‌تواند انگیزه شما را برای تناسب اندام افزایش دهد
  • بهتر است از یکی از دوستانتان بخواهید که همراه با شما آمده و به اتفاق قدم بزنید
  • در صورتی که در خانه سگ نگهداری می‌کنید، هر روز زمان مشخصی را بهتر است صرف قدم زدن با او کنید
  • به سراغ مکان‌هایی بروید که تا به حال نرفته‌اید

لاغری به کمک پیاده روی؛ روانی سالم در جسمی سالم

پیاده‌روی از ساده‌ترین شکل‌های ورزش است که می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد از آن با هدف تناسب اندم بهره ببرید. پیاده‌روی به شما کمک می‌کند تا زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری را تجربه کنید. البته در کنار این ورزش شما باید تغذیه‌ای مناسب مبتنی ‌بر یک رژیم غذایی علمی داشته باشید تا از تماشای ظاهر خود در آینه لذت ببرید.