قرص‌های لاغری؛ خوب یا بد؟

همواره نظرات مختلف و گاها متضادی درباره مصرف قرص‌های لاغری وجود داشته است. قرص‌های لاغری متفاوتی در بازار وجود دارند که بعضی از آن‌ها قانونی و برخی دیگر غیر قانونی هستند. برای مصرف اینگونه قرص‌ها، حتما باید درباره برند قرص، برخوردار بودن از گواهی سیب سلامت و عوامل دیگری مانند تاریخ مصرف قرص مطلع باشید. با رعایت این موارد، احتمال بروز عوارض پس از مصرف قرص لاغری مد نظر شما به حداقل کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است قرص‌های لاغری مزایای زیادی هم دارند که باعث ترغیب شما به استفاده از آن‌ها می‌شوند. در این مطلب با مزایا و همین‌طور عوارض قرص های لاغری آشنا می‌شویم.

عوارض قرص های لاغری

برخی از عوارض مصرف قرص های لاغری چیست

قرص‌های لاغری حتما باید مورد تایید پزشک و سازمان غذا و دارو باشند. در غیر این صورت، ریسک استفاده از آن‌ها و خطر احتمال بروز مشکل در این قرص‌ها بالا می‌رود. البته باید توجه داشته باشید که هر نوع قرص لاغری، عوارض مخصوصی دارد که ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است یک فرد در اثر مصرف یک دارو دچار ضعف و دیگر با مصرف همان دارو دچار سردرد شود.

داروهای ممنوعه زیادی برای لاغری وجود دارند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۹ دارویی با عنوان هیدروکسی کات وارد لیست داروهای ممنوعه لاغری شد. چرا که این دارو به کبد آسیب فراوانی می‌زد. اما قرص‌های لاغری فراوانی وجود دارند که عوارض بسیار کم و تقریبا ناچیزی دارند که می‌توانند کمک زیادی به لاغری شما کنند. با این حال، در ادامه این بخش با برخی از رایج‌ترین عوارض قرص های لاغری آشنا می‌شویم.

افزایش ضربان قلب؛ یکی از عوارض قرص های لاغری

یکی از عوارض قرص های لاغری که افراد زیادی هم با آن مواجه شده‌اند، افزایش ضربان قلب است. افزایش ضربان قلب برای همه اتفاق نمی‌افتد و برای افرادی هم که رخ می‌دهد دارای شدت کم و زیاد است. اما به طور کلی می‌توان گفت که برای افراد زیادی اتفاق می‌افتد و در بعضی مواقع می‌تواند اذیت کننده باشد.

قرص‌های لاغری

بی‌خوابی؛ یکی از رایج‌ترین عوارض قرص های لاغری

از جمله رایج‌ترین عوارض قرص‌های لاغری می‌توان به بی‌خوابی اشاره کرد که معمولا اذیت کننده است. بی‌خوابی، یکی از عوارض رایج برای مصرف بسیاری از قرص‌های لاغری است. البته شدت این موضوع ارتباط مستقیمی با نوع داروی مصرفی و میزان استفاده از آن دارد. به عنوان مثال، اگر از یک داروی لاغری تایید شده توسط پزشک خود و به میزان کم استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد با مشکل بی‌خوابی یا کم‌خوابی مواجه نخواهید شد.

حالت تهوع؛ یک عارضه نادر در مصرف قرص‌های لاغری

یکی از عوارض مصرف قرص‌های لاغری، حالت تهوع است که برای هرکسی رخ نمی‌دهد. حالت تهوع تنها در مواقعی رخ می‌دهد که داروی مورد نظر برای فرد به هر دلیلی مناسب نباشد و یا با داروی دیگری تداخل کند. در این صورت این احتمال وجود دارد که با مشکل حالت تهوع مواجه شوید.

استرس در برخی از مصرف کنندگان داروهای لاغری

بعضی از افرادی که از داروهای لاغری استفاده می‌کنند، ممکن است با مشکل استرس بی‌مورد مواجه شوند. بسیاری از قرص‌های چربی‌سوز مقدار هورمون استرس یا همان کورتیزول را در بدن افزایش می‌دهند. این می‌تواند عامل اصلی برای احساس استرس بی‌مورد در شما با مصرف قرص‌های لاغری باشد. اما به این نکته هم باید توجه داشته باشید که مشکل استرس می‌تواند در بسیاری از افراد رخ ندهد. همچنین ممکن است بسیاری از کسانی که با استرس مواجه شده‌اند، استرس چندان بالایی را تجربه نکنند و در نتیجه، از آن به عنوان یک عارضه مهم یاد نکنند.

مزایای استفاده از قرص های لاغری

تقریبا هیچ قرصی وجود ندارد که عوارض جانبی نداشته باشد. در عین حال، یک قرص با تمام معایبی که دارد، ممکن است مزایای زیادی و حتی بیشتر از معایب خود را به همراه داشته باشد. قرص‌های لاغری هم از این قاعده مستثنی نیستند و مزایای زیادی دارند که در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

کمک به فرایند لاغر شدن

در بسیاری از مواقع، از قرص‌های لاغری به عنوان مکمل در رژیم‌های غذایی استفاده می‌شود. به این صورت که بعضی از داروها کار خاصی در سوخت و ساز بدن انجام نمی‌دهند و تنها برای کاهش اشتها مصرف می‌شوند. در نتیجه، با مصرف آن‌ها دیگر تمایلی به خوردن غذا نخواهید داشت و فرایند لاغر شدن شما با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. لازم به ذکر است که بسیاری از این داروها از نوع گیاهی هستند.

لاغر شدن بدون زحمت اضافی

افراد زیادی وجود دارند که زمان لازم برای حضور در باشگاه و توانایی تحمل گرسنگی رژیم را ندارند و به دنبال روشی هستند که بتوانند با سرعت بالا، وزن خود را کاهش دهند. برای این افراد، استفاده از قرص‌های استاندارد لاغری می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

قرص‌های لاغری شیمیایی

قرص‌های لاغری گیاهی یا شیمیایی؛ کدام نوع عوارض کمتری دارد؟

افراد زیادی وجود دارند که تصور می‌کنند که فناوری یک قرص از نوع گیاهی است، پس عوارض کمتری نسبت به قرصی دارد که به صورت شیمیایی و تولید می‌شود. این دیدگاه تنها در مواقع خاصی صدق می‌کند؛ در باقی مواقع چنین موضوع وجود ندارد.

شاید مواد داخل یک قرص یا کپسول از نوع گیاهی باشند، اما برای ساخت آن‌ها از مواد شیمایی استفاده می‌شود. در نتیجه، باور اینکه در ساخت قرص گیاهی، هیچ ماده شیمیایی وجود ندارد کاملا غلط است. ولی قرص‌های شیمیایی حتما آسیب بیشتری به بدن می‌رسانند هم دیدگاه غلطی است. در واقع، اگر یک دارو بر طبق استاندارد و اصول داروسازی ساخته شود، عوارض بسیار کمی دارد و این موضوع ارتباط چندانی با گیاهی یا شیمیایی بودن دارو ندارد.

تصمیم قطعی درباره استفاده از قرص های لاغری

حتی قرص سرماخوردگی هم عوارض دارد؛ اما این عوارض برای هرکسی رخ نمی‌دهد. قرص‌های لاغری هم از این قاعده مستثنی نیستند و عوارض آن‌ها ممکن است برای هرکسی رخ ندهد. برای اطمینان از اینکه دچار عوارض نادر قرص‌های لاغری نمی‌شوید، بهتر است از پزشک خود راهنمایی بگیرید. از جمله عوارض این قرص‌ها می‌توان به سردرد، بی‌خوابی، اسهال و مشکلات گوارشی، استرس و عصبانیت اشاره کرد. در مقابل، قرص های لاغری مزایای متعددی هم دارند که تسریع فرایند رژیم لاغری از جمله آن‌ها است.