کاهش وزن در دیابتی‌ها به‌خاطر هورمون انسولین

ابتلا به بیماری دیابت به‌ویژه دیابت نوع دوم، معمولا افزایش وزن را به‌دنبال دارد. اما با اطمینان نمی‌توان گفت که همه افراد دیابتی BMI بالایی دارند. از سوی دیگر یکی از نشانه‌های بیماری دیابت پیش از تشخیص آن در بدن، کاهش وزن غیرعمدی یا پیش‌بینی نشده است. این کاهش وزن، به‌خاطر هورمون انسولین است. این هورمون در افراد مبتلا به دیابت یا به میزان کافی تولید نمی‌شود و یا قادر به استفاده از آن برای انتقال میزان اضافی قند از خون به داخل سلول‌ها برای استفاده در جهت تولید انرژی نیستند. از این رو، بدن این افراد در این شرایط ذخایر چربی و بافت های ماهیچه را برای تولید انرژی می‌سوزاند و آن‌ها دچار کاهش وزن می شوند. در این مطلب، شما را با روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی آشنا می‌کنیم.

شرایط افزایش وزن برای افراد دیابتی

در افراد دیابتی، وزن در صورتی افزایش می‌یابد که مقدار کالری که با مصرف مواد غذایی دریافت می‌کنند از مقدار کالری که در طی روز می‌سوزانند، بیشتر باشد. در روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی، مصرف برخی از مواد غذایی باید کاملا قطع شود و هرگز نباید استفاده شوند. زیرا ممکن است باعث افزایش قند خون شوند و سلامتی آنان را در معرض خطر قرار دهند. همچنین هر فرد دیابتی، پیش از هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود و انتخاب روشی برای افزایش وزن خود، باید با پزشک متخصص مشورت کند. از سوی دیگر دیابتی‌ها تنها باید مواد غذایی مصرف کنند که در کنار افزایش دادن وزن، موجب بالا رفتن سطح قند خون آن‌ها نشود و هورمون انسولین نیز در خون آن‌ها در حدی متعادل وجود داشته باشد.

روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی

افزایش مصرف پروتئین؛ از جمله روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی

افراد دیابتی برای افزایش وزن می‌توانند پروتئین‌های مفیدی همچون تخم مرغ، مرغ و ماهی مصرف کنند. استفاده از پروتئین‌های گیاهی مثل حبوبات، کینوا و سویا نیز برای این دسته از افراد توصیه می‌شود. البته دیابتی‌ها در زمان مصرف این مواد، باید به مقدار کربوهیدرات دریافتی نیز توجه داشته باشند تا از حد مجاز بالاتر نرود. افزایش مصرف پروتئین به افراد دیابتی کمک می‌کند که در صورت کاهش وزن غیرعمدی، میزان عضله کمتری از دست بدهند و فرم بدن خود را حفظ کنند.

استفاده از کربوهیدرات‌های سالم‎ در طول روز

یکی دیگر از روش‌های افزایش وزن برای افراد دیابتی، مصرف کربوهیدارت‌هایی است که شاخص گلایسمی پایین‌تری برای حفظ سطوح مناسب قند خون دارند. منظور از شاخص گلایسمی، توان افزایش قند خون توسط یک ماده غذایی در واحد زمان است. از این رو، غذاهایی که شاخص گلایسمی پایین‌تری دارند، باعث می‌شوند که افراد دیابتی افزایش‌های شدیدی را در میزان قند خون در واحد زمان، تجربه نکنند. به همین علت، بهترین کار این است که مصرف کربوهیدرات‌های سالم در طول روز به شش وعده غذایی تقسیم شود. با این روش دیابتی‌ها قادر به افزایش وزن خود خواهند بود اما سطح قند خون آن‌ها افزایش نمی‌یابد.

انجام دادن ورزش‌های استقامتی

برای افزایش وزن در افراد دیابتی، انجام ورزش‌های استقامتی با وزنه و دستگاه‌های مناسب توصیه می‌شود. از سوی دیگر این ورزش‌ها در افزایش اشتهای این افراد نیز موثر هستند. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند که افراد دیابتی برای افزایش وزن، مطابق با شرایط خود حداقل سه روز در هفته، ساعاتی را برای انجام فعالیت ورزشی در نظر بگیرند. همچنین این افراد بهتر است به طور منظم میزان افزایش حجم عضلات و وزن خود را اندازه‌گیری کنند.

روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی

مصرف چربی‌های غیراشباع؛ از روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی

یکی دیگر از روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی، اضافه کردن یک ماده حاوی چربی یا پروتئین به کربوهیدرات مصرفی در وعده‌های مختلف غذایی است. مزیت استفاده از این روش برای افزایش وزن، عدم افزایش سطح قند خون است. مواد غذایی که سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، چربی‌های ضروری و همچنین میزان چشمگیری کالری نیز برای بدن دیابتی‌ها تامین می‌کنند و از این راه باعث افزایش وزن افراد دیابتی، بدون تاثیر منفی بر قند خون، می‌شوند.

انتخاب مکمل‌های افزایش وزن با توصیه پزشک

مکمل‌هایی برای چاقی و افزایش وزن وجود دارند که می‌توانند به افزایش وزن افراد دیابتی به‌خصوص در زمان‌هایی که افراد کمبود اشتها دارند، کمک کنند. از سوی دیگر، علاوه بر این مکمل‌های افزایش‌دهنده اشتها، مکمل‌هایی حاوی کالری مانند پروتئین‌ها و پودرهای مخصوص افزایش وزن افراد دیابتی وجود دارند که در افزایش وزن این افراد کمک‌کننده هستند. البته دیابتی‌ها حتما باید با مشورت و توصیه پزشک متخصص این مکمل‌ها را مصرف کنند.

اعمال تغییراتی در وعده‌های غذایی

تنها روش افزایش وزن در تمامی افراد، افزایش دادن مصرف کالری است. راه حلی سریع برای افراد دیابتی جهت افزایش دادن وزن خود، این است که هر سه ساعت یکبار، با مصرف سه وعده غذایی سالم، از سوختن چربی‌های ذخیره‌ای بدن خود برای دستیابی به انرژی بدن جلوگیری کنند. در این روش، به دیابتی‌ها توصیه می‌شود در طول ساعات بیداری خود، حداقل شش وعده غذایی داشته باشند. البته این مساله، به این معنی نیست که افراد وعده‌های اصلی صبحانه، ناهار و شام را مصرف نکنند یا برنامه کاملا متفاوتی داشته باشند.

اضافه کردن روغن‌های سالم به سبزیجات هنگام خوردن آن‌ها

روغن‌هایی که حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند، مانند روغن‌های زیتون و آووکادو، از بهترین و مغذی‌ترین روغن‌های گیاهی برای مصرف به‌صورت خام به‌حساب می‌آیند. برای افزایش وزن، افراد دیابتی می‌توانند هنگام خوردن سبزیجات مختلف، این روغن‌ها را به آن‌ها اضافه کنند و از این روش مصرف چربی‌های غیر اشباع خود را بالا ببرند.

روش های افزایش وزن برای افراد دیابتی

افزایش وزن افراد دیابتی؛ دشوار اما امکان‌پذیر

معمولا پیدا کردن روش یا برنامه‌ای که به افزایش صحیح و با کیفیت وزن افراد دیابتی لاغرکمک کند، دشوار است. اما با مراجعه به پزشکان متخصص، این امر امکان‌پذیر خواهد بود. افراد دیابتی برای افزایش وزن بهتر است در عین حال که مصرف کربوهیدرات‌های افزاینده قند خون را محدود می‌کنند، مصرف موادی همچون پروتئین‌ها و چربی‌های غیر اشباع را افزایش دهند. این مواد مغذی بدون آن که بر میزان قند خون این افراد تاثیری چندانی داشته باشند، می‌توانند به‌راحتی وزن آن‌ها را افزایش دهند.

برای استفاده از مکمل‌های چاقی نیز دیابتی‌ها حتما باید از پزشک متخصص مشورت بگیرند. زیرا ممکن است برخی مکمل‌های چاقی دارای سطوح بالایی از کربوهیدرات‌ها باشند که در این صورت برای این افراد خطرناک خواهند بود.‌