مصرف همزمان کدام مکمل های بدنسازی با هم ممنوع است؟ کدام مکمل ها را نمی توان با هم مصرف کرد؟ مصرف کدام مکمل ها با داروها اختلال دارد؟کدام شایعات در مورد تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی درست و کدام ها نادرست است؟ مصرف کدام مکمل ها به اثر گذاری آن ها کمک می‌کند؟

چطور می‌توان از تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی جلوگیری کرد؟

مصرف مکمل های ورزشی در بین ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی، به خصوص بدنسازی و فیتنس امری رایج است. مکمل های بدنسازی به منظور بهبود عملکرد ورزشکاران با توجه به اهداف مختلف استفاده می‌شوند. از مکمل های بدنسازی در فاز حجم برای رشد عضلات و در فاز کات برای چربیسوزی و حفظ توده عضلانی استفاده می شود. اما نکات مهمی در رابطه با تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. یکی از مهمترین نکات در رابطه با مصرف مکمل های ورزشی و غذایی، تداخل مصرف مکمل ها با هم و یا تداخل مصرف مکمل های بدنسازی با سایر داروهاست.

تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی

نکته مهم

تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی ممکن است در یک دوره تمرینی یا در یک روز به وجود آید و علاوه بر بی اثر کردن مصرف مکمل، ممکن است سلامت ورزشکار را به خطر بیاندازد. به همین خاطر به ورزشکاران رشته های مختلف به خصوص بدنسازی که استفاده بیشتری از مکمل ها دارند توصیه می‌شود، برنامه مکملی خود را تحت نظر یک متخصص یا مربی باسواد بچینند و در مورد نحوه مصرف آن ها اطلاعات کامل کسب کنند. مصرف همزمان برخی مکمل ها ممکن است به بدن شما آسیب وارد کند.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد مصرف مکمل‌ها به آن توجه کرد، تداخل مصرف مکمل‌ها با داروهاست. حتی ممکن است مصرف برخی مواد غذایی با مکمل های غذایی نیز تداخل داشته باشند. ما در این مقاله سعی داریم راهنمای جامعی در رابطه با مصرف همزمان مکمل هایی که نباید با هم مصرف شوند یا تداخل مکمل ها با داروها به شما ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: چطور مکمل بدنسازی خانگی تهیه کنیم

در وهله اول به مکمل هایی می‌پردازیم که مصرف آن ها با هم باعث می‌شود مکمل دیگر به درستی اثر نکند و در مرحله دوم مکمل هایی هستند که اگر به صورت همزمان با هم مصرف شوند عوارض جانبی را به دنبال دارند و به سلامتی ورزشکار آسیب وارد می کنند.

روش اول مصرف همزمان مکمل ها : انتخاب مکمل بدنسازی موثر

اگر می‌خواهید عوارض ناشی از مصرف مکمل های ورزشی را به حداقل برسانید و بهترین نتیجه را از مصرف مکمل ها بگیرید، باید مکمل های درست را انتخاب کنید و از مصرف مکمل های بیهوده و بیش از اندازه پرهیز کنید. در ادامه به بررسی نحوه انتخاب درست و عملکرد مکمل ها می‌پردازیم.

انتخاب مکمل پروتئین مناسب :

مکمل پروتئین وی، دارای آمینو اسیدهایی است که برای رشد و قوی تر شدن عضلات مناسب است. این نوع پروتئین از آب پنیر بدست می‌آید و زود جذب ترین پروتئین به شمار می‌رود و به سرعت وارد عضلات می‌شود تا آن ها را تغذیه کند و این مکمل معمولا بعد از تمرین مصرف می‌شود. پروتئین کازئین سرعت جذب کمتری دارد و قبل از خواب به منظور حفظ ماهیچه ها مصرف می‌شود. اگر می‌خواهید یک مکمل دیگر را به صورت همزمان با پروتئین مصرف کنید تا نتیجه بهتری بگیرید، مصرف لوسین را توصیه می‌کنیم. لوسین به عضلات تخریب شده بر اثر تمرین کمک می‌کند تا بهتر بازسازی شوند.

انتخاب مولتی ویتامین مناسب

وجود ویتامین های A, C  و E  در وجود مولتی ویتامین بسیار مهم است. همچنین وجود سلنیوم ، مجموعه ویتامین های گروه B ، کلسیم و منیزیم نیز در مولتی ویتامین مهم است. پس مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که دارای این مواد باشد، زیرا مصرف مولتی ویتامین برای تقویت استخوان ها و عضلات مهم است. مولتی ویتامین ها معمولا صبح ها بعد از صبحانه مصرف میشوند.

تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی، مکمل هایی که نباید با هم مصرف شوند

عدم مصرف همزمان روی، کلسیم و منیزیم

مصرف همزمان کلسیم، روی و منیزیم در عملکرد مکمل ها اختلال ایجاد می‌کند. مصرف کلسیم مانع جذب روی و منیزیم می‌شود. اگر به این موضوع فکر می‌کنید که در حال حاضر در دوره مکملی خود کلسیم ندارید، سخت در اشتباهید. در مکمل هایی مانند  پروتئین وی، پروتئین سویا و خود شیر کلسیم زیادی وجود دارد. پس اگر قبل از خواب پروتئین مصرف می‌کنید، از مصرف منیزیم و کلسیم خودداری کنید. اگر می‌خواهید پروتئین و منیزیوم و کلسیم مصرف کنید، بهتر است سراغ پروتئین تخم مرف یا همان آلبومین بروید. آن را با آب مصرف کنید تا کلسیم وارد بدنتان نشود. این مورد یکی از شایع ترین تداخلات در مصرف مکمل های ورزشی است.

عدم مصرف گلوتامین با کراتین

دو مکمل گلوتامین و کراتین دارای حامل ها و ناقل های یکسانی در بدن هستند. به همین دلیل، وقتی گلوتامین و کراتین با هم مصرف می‌شوند بر سر اتصال به حامل ها با هم در رقابت قرار می‌گیرند و تنها یکی از آن ها موثر واقع خواهد شد. اگر مصرف هر دو مکمل در دوره تمرینی شما توصیه شده است، برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید کراتین و ال گلوتامین را به فاصله زمانی دو ساعت مصرف کنید.

بسیاری از مربیان توصیه کرده اند گلوتامین را قبل از تمرین و قبل از خواب و مکمل کراتین را در صبح و بعد از تمرین مصرف کنید. با رعایت این زمان بندی به بدنتان فرصت می‌دهید تا هر دو مکمل را به صورت موثر جذب کنید. در صورت تمرین کردن بعد از صبحانه، اگر کراتین را فقط یک بار در روز مصرف می‌کنند باید بعد از تمرین آن را بخورید و در روزهای بدون تمرین بهتر است ۲ الی ۳ ساعت بعد از وعده صبحانه ال-گلوتامین یا ۲ الی ۳ ساعت قبل از آخرین وعده گلوتامین در روز آن را مصرف کنید.  البته لازم به ذکر است تحقیقات معتبری در رابطه با تداخل این دو مکمل وجود ندارد و شما می‌توانید مصرف همزمان گلوتامین و کراتین را داشته باشید.

تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی

عدم مصرف همزمان آهن و ویتامین E

مواد موجود در آهن، ویتامین E  را از بین می‌برد. پس بهتر است از مصرف همزمان ویتامین ای، یا مکمل هایی که در آن ها ویتامین ای وجود دارد، به همراه آهن خودداری کنید. شاید این مصرف همزمان مکملی، آسیبی به بدنتان وارد نکند، اما مصرف ویتامین E  بیهوده خواهد بود و اثری برای شما نخواهد داشت.

 عدم مصرف همزمان کراتین و کافئین

در یک تحقیق در بلژیک مشخص شد که مصرف همزمان مکمل کراتین و کافئین مناسب نیست. در این تحقیق ۹ نفر از ورزشکاران انتخاب شدند و تحت یک رژیم قرار گرفتند و زمان بندی مصرف مکمل ها به صورت زیر بود :

الف ) بارگیری کراتین به مدت ۶ روز انجام شد و به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ۰.۵ گرم کراتین مونوهیدرات مصرف شد

ب) از قرص های دارونما به مدت ۶ روز استفاده شد

ج) بارگیری کراتین به مدت ۶ روز به اضافه مصرف کافئین در صبحانه به اندازه یک دوز در سه روز آخر بارگیری کراتین، دوز کافئین ۵ میلی گرم به ازای هر کیلو از وزن بدن

 میزان سطح کراتین فسفات کیفیت و سایز عضلات قبل و بعد از هر رژیم اندازه گیری شد. به علاوه، یک سری تست برای اندازه گیری نیرو و قدرت  ماهیچه ها توسط آزمودنی‌ها از طریق تمرین باز کردن زانو انجام شد. وقتی مکمل کراتین مورد استفاده قرار گرفت قدرت عضلات زانو به طور معناداری افزایش یافت اما در مورد مصرف همزمان کراتین و کافئین حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ اگرچه مکمل کراتین-کافئین سطح کراتین فسفات عضلات نسبت به دارونما را افزایش داد، نسبت به مصرف کراتین هیچ افزایش عملکردی در آزمودنی‌ها دیده نشد.

اما بهترین راه حل برای مصرف همزمان کافئین و کراتین چیست؟

بهتر است اگر بعد از صبحانه تمرینات با وزنه انجام می‌دهید، کافئین را در این زمان مصرف نکنید. اگر عصرها تمرین می‌کنید از مصرف کافئین بعد از ناهار خودداری کنید. سعی کنید برای کسب بهترین نتیجه ۴ الی ۵ ساعت بین مصرف کراتین و کافئین فاصله بیاندازید. (کافئین نسبت به دیگر محرک‌ها بیشتر در بدن می‌ماند. نصف کافئین یک فنجان که می‌نوشید ساعت‌ها بعد از مصرف در رگ‌های بدن موجود است). پس در فاز بارگیری کراتین مصرف کافئین را به مدت ۴ الی ۵ روز فراموش کنید.

مصرف همزمان مس و روی

مصرف همزمان مکمل روی و مکمل مس نیز به صورت همزمان توصیه نمی شود. این دو مکمل هم برای جذب در بدن در رقابت هستند و نتیجه موثری نخواهید گرفت.

تا اینجا در مورد مصرف همزمان مکمل هایی صحبت کردیم که اگر با هم مصرف شوند نتیجه خوبی نخواهد داد. اما در ادامه می‌خواهیم به بررسی مصرف همزمان مکمل هایی بپردازیم که به سلامتی شما آسیب خواهند رساند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف مکمل مولتی ویتامین

ممنوعیت مصرف همزمان E/C/A + Yohimbe


ECA مخفف افدرین، کافئین و آسپرین است. این ترکیبات به منظور کاهش وزن و به عنوان محرک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال ۱۹۹۸ در یک مطالعه از افراد چاق و دارای اضافه وزن خواسته شد ضمن مصرف ترکیبی افدرین، کافئین و Yohimbe به فعالیت ورزشی بپردازند. محققان دریافتند اضافه کردن تنها ۱۰ میلی گرم Yohimbe موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب و کاهش کارایی قلب در پمپاژ خون می‌شود.

این ترکیب می‌تواند بار اعمال شده بر قلب حین فعالیت یا ورزش را افزایش داده که نهایتاً منجر به حمله قلبی یا سکته می‌شود. اما مصرف افدرین و کافئین به تنهایی همچین عوارضی را در پی نداشت. پس نتیجه آن شد برای حفظ سلامتی از مصرف هر گونه مکمل در بازار که این مواد را همزمان در خود دارند یا هر ترکیبی مثل این مواد خودداری کنید

ممنوعیت مصرف همزمان E/C/A + L-carnitine

زمانی که افدرین یا ECA مصرف می‌کنید، بدن شما به جای ذخیره کالری به عنوان چربی آن را به صورت گرما تبدیل می‌کند. همچنین کافئین به تنهایی سطح آدرنالین خون را بالا می‌برد که نهایتاً منجر به افزایش لیپولیز (شکست چربی‌ها) می‌شود. اما به منظور اینکه بدن این فرایند را شروع کند کافئین تپش قلب را باید بالا ببرد. به این دلیل است افرادی با مشکلات قلبی یا فشار خون نباید محصولات دارای افدرا را مصرف کنند .

همچنین به منظور انتقال اسیدهای چرب از طریق غشاء سلول به میتوکندری‌ها، جایی که به عنوان انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ال-کارنیتین موجب افزایش تپش قلب می‌شود. بنابراین اگر این مکمل‌ها را در یک دوره مصرف می‌کنید خطر حمله قلبی را در خود افزایش داده‌اید. کاهش چربی بدن خوب است اما از دست دادن سلامتی وحشتناک است. پس بهتر است این مواد را با هم مصرف نکنید.

ممنوعیت مصرف همزمان  L-carnitine+  Yohimbe

همانطور که قبلاً گفته شد مکمل ال-کارنتین ضربان قلب را بالا می‌برد. همچنین Yohimbe  اثر عمده‌ای بر سطح نورآدرنالین خون دارد. حدس بزنید این به چه معنی است؟ Yohimbe باعث تحریک سیستم مرکزی عصبی می‌شود و این امر موجب افزایش ضربان قلب استراحت می‌شود. بنابراین ما در مورد دو ماده که هر دو اثر زیادی بر ضربان قلب می‌گذارند صحبت کردیم. پس هرگز آنها را با هم در یک دوره مصرف نکنید تا به بدنتان آسیبی نرسد.

ممنوعیت مصرف همزمان مکمل کراتین و چربیسوزها

قبلاً اشاره کردیم که مکمل کراتین و کافئین را همزمان مصرف نکنید اما مسئله مهمتری در این مورد وجود دارد. در مورد یکی از اثرات مهمی که کراتین در بدن دارد کمی تامل کنید.  کراتین موجب احتباس و نگهداری آب درون سلول عضلات می‌شود. اکنون در مورد یکی از اعمال مهم کافئین فکر کنید پس از یک طرف شما مجبور به نوشیدن زیاد آب به دلیل مصرف کراتین هستید اما از طرف دیگر به دلیل مصرف کافئین مجبور به دفع ادرار زیاد در طول روز می باشید. نتیجه نهایی کم آبی بدن و گرفتگی عضلات است. پس بهتر است مکمل هایی که عملکرد متضادی دارند را با هم مصرف نکنید.

ممنوعیت مصرف همزمان پروهورمون + E/C/A  و هر نوع چربیسوز

در قسمت آخر می‌خواهیم در مورد یکی از خطرناک‌ترین ترکیبات  مکملی صحبت کنیم و اهمیت .  ECA یا هر نوع محصول دارای کافئین، ال-کارنیتین یا Yohimbe تپش و ضربان قلب را بالا می‌برد. اما این موضوع در مورد پروهورمون‌ها چطور خواهد بود؟ زمانی که پروهورمون مصرف می‌کنید به دلیل افزایش سطح تستسترون تمایل به انجام تمرینات سخت تر دارید. یکی از عوارض جانبی مصرف پروهورمون رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز است.

اولین عملکرد پروهورمون‌ها افزایش سطح تستسترون است. چربی سوزها باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند. در نتیجه مصرف دو یا چندین مکمل که همزمان باعث افزایش تپش  قلب می شوند توصیه نمی‌گردد. توصیه متخصصان این است که این مکمل‌ها را با هم مصرف نکنید.

هیچ وقت دو ماده‌ای که همزمان ضربان قلب را افزایش می‌دهند مصرف نکنید. این گونه مواد بهتر است در دو سیکل یا دوره متفاوت مصرف شوند.

اهداف خود را مشخص کنید. اگر هدف اول شما چربی سوزی است پس دوره اول چربی سوز مصرف کنید و در دوره دوم به فکر مکمل‌های ماهیچه باشید. اگر هدف شما عضله سازی است پس در دوره اول مکمل عضله ساز و در دوره دوم چربی سوز مصرف کنید.

به مکمل‌ها یا منابعی که مدعی هستند همزمان با چربی سوزی، عضله سازی هم در بدن انجام می‌شود باور نکنید. نکته مهم در این زمینه این است که هیچ وقت سلامتی خود را به خطر نیندازید. تداخل مصرف مکمل‌های ورزشی از موضوعاتی است حتما باید دانش خود را در این زمینه بالا ببرید.

منبع : بادی بیلدینگ