خوردن فست فود تاثیر منفی بر سوخت‌وساز و عملکرد بدن دارد

در حال حاضر مصرف فست‌فودها در سراسر دنیا نسبت به چند دهه گذشته افزایش پیدا کرده است. از همین رو تعداد رستوران‌های ارائه‌دهنده این غذا نیز روند افزایشی دارد. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که با وجود آگاهی از ناسالم بودن فست‌فودها، متاسفانه غذاهای فست‌فودی در میان پرفروش‌ترین غذاها قرار دارند. باید اشاره کرد که فست‌فودها روی تمام سیستم‌های بدن اعم از گوارش، عصبی و تنفسی تاثیرات منفی می‌گذارند و لازم است که مصرف آن‌ها کاهش پیدا کند. در این مطلب به بررسی تاثیر فست فود بر بدن و مضرات مصرف این نوع غذاها می‌پردازیم.

فست فود بر کدام قسمت‌های بدن تاثیر می‌گذارد؟

به طور کلی ضرر فست‌فودها بیشتر فواید آن است؛ چرا که بر بیشتر سیستم‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارند. باید بدانید که این نوع غذاها کربوهیدرات بسیار زیادی دارند که مصرف آن‌ها باعث افزایش قند خون در بدن می‌شود. مواردی که باعث خوشمزه‌تر شدن فست‌فودها می‌شوند، چربی، شکر و میزان بسیار زیاد سدیم است. از همین رو با مصرف فست‌فود، فشار خون در بدن افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر فست فود بر بدن

از جمله سیستم‌‌های بدن که فست‌فودها روی آن‌ها تاثیر منفی دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم گوارش و قلبی عروقی
  • کبد و قند خون
  • فشار خون
  • دستگاه پوششی (ناخن، پوست، مو)
  • سیستم اسکلتی

تاثیر فست فود بر سیستم گوارش و قلبی عروقی بدن

معمولا در زمان خوردن فست‌فود بیشتر افراد از نوشابه به‌عنوان نوشیدنی استفاده می‌کنند. این مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات بوده و فاقد هرگونه فیبر هستند. زمانی که این مواد غذایی وارد سیستم گوارشی می‌شود، کربوهیدرات‌های آن به‌عنوان گلوکز وارد جریان خون خواهند شد. در نتیجه این فرایند، قند خون افزایش پیدا می‌کند. پانکراس یا لوزالمعده در واکنش به این قند، انسولین ترشح می‌کند. انسولین در واقع این قند را به سلول‌هایی منتقل می‌کند که برای انرژی نیازمند آن هستند.

به‌مرور در طی فرایند مصرف و ذخیره قند توسط بدن، قند خون به حالت عادی خود باز خواهد گشت. باید بدانید که بدن این فرایند را تنظیم می‌کند و تا زمانی که بدن شما در سلامت کامل باشد، از افزایش قند خون جلوگیری خواهد کرد. اما اگر مصرف کربوهیدرات شما بالا برود، قند خون به میزان بیشتری افزایش پیدا می‌کند. در این حالت عملکرد انسولین بدن ضعیف شده و نمی‌تواند در جلوگیری از افزایش خون نقش فعال داشته باشد. در نتیجه تاثیر فست فود بر بدن و سیستم گوارش در واقع افزایش وزن، مقاومت بدن نسبت به ترشح انسولین و دیابت نوع دو خواهد بود.

 

افزایش قند و چربی؛ از تاثیرات منفی فست‌فود بر بدن

در بسیاری از غذاهای فست‌فودی قند اضافه شده وجود دارد که باعث افزایش کالری و کاهش مواد مغذی در این غذاها می‌شود. معمولا بدن در روز فقط به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری از قندهای اضافه شده نیاز دارد. یعنی چیزی در حدود شش تا نه قاشق چای‌خوری قند باید وارد بدن شود. نوشابه‌هایی که با غذاهای فست‌فود سرو می‌شوند حاوی قند بسیاری زیادی هستند. جالب است بدانید که یک قوطی نوشابه به میزان هشت قاشق چای‌خوری قند دارد که تقریبا معادل ۱۳۰ کالری است.

نوعی چربی‌های مصنوعی وجود دارند که به آن‌ها چربی ترانس گفته می‌شود. این چربی‌ها معمولا در برخی از مواد غذایی مانند غذاهای سرخ شده، خمیر پیتزا، شیرینی‌ها و موارد دیگر وجود دارند. باید بدانید که این چربی‌ها کاملا مضر بوده و باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می‌شود. بنابراین می‌توان گفت تاثیر فست فود بر بدن و قند خون در واقع بیماری‌های قلبی و دیابت است.

تاثیر سدیم موجود در فست فود بر بدن

معمولا ترکیب چربی، قند و میزان زیاد سدیم یا همان نمک، غذاهای فست‌فودی را لذیذتر می‌کند. باید بدانید که سدیم زیاد باعث کاهش مایعات بدن می‌شود؛ از همین رو بعد از خوردن غذاهای فست‌فودی احساس ورم و پف خواهید داشت. لازم به ذکر است که مصرف غذاهای سرشار از سدیم برای افرادی که مشکل فشار خون دارند به‌شدت خطرناک است. چرا که سدیم باعث افزایش فشار خون و تحت فشار قرار گرفتن قلب و اختلال در عملکرد آن می‌شود. این مورد می‌تواند مهم‌ترین تاثیر فست فود بر بدن باشد. بسیاری از افراد به میزان سدیم موجود در فست‌فودها توجه نمی‌کنند. اما باید بدانید که بدن تنها به ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز نیاز دارد و هر وعده فست‌فودی دارای نیمی از این میزان سدیم است.

تاثیر فست فود بر بدن

تاثیرات منفی روی پوست بدن با مصرف فست فود

جالب است بدانید که تاثیر فست فود بر بدن شامل دستگاه پوششی یعنی، ناخن‌ها، پوست و مو نیز می‌شود. در گذشته این تفکر وجود داشت که شکلات و مواد غذایی چرب مانند پیتزا و ساندویچ باعث می‌شوند بر روی پوست جوش ایجاد شود. اما باید بدانید که در واقع این کربوهیدرات‌ها هستند که باعث ایجاد جوش روی پوست خواهند شد.

معمولا مواد غذایی که کربوهیدرات زیادی دارند باعث افزایش زیاد و غیرمنتظره قند خون می‌شوند که در نتیجه باعث تحریک آکنه خواهد شد. تاثیر فست فود بر بدن کودکان و نوجوانانی که در طول هفته بیشتر از دو بار غذاهای فست‌فودی مصرف می‌کنند، بسیار زیاد خواهد بود. چرا که این افراد در خطر بیماری اگزما قرار می‌گیرند. بیماری اگزما باعث ملتهب شدن و خارش بیش از حد و دردناک پوست می‌شود.

فست فود و تاثیر منفی آن بر سیستم اسکلتی بدن

کربوهیدرات‌ها و قندهایی که در غذاهای فست‌فودی وجود دارد باعث افزایش اسید در دهان می‌شوند. باید بدانید که این اسیدها مینای دندان‌ها را از بین برده و در نتیجه دندان‌ها پوسیده خواهند شد. به دلیل تاثیر فست فود بر بدن و افزایش وزن، مشکلاتی برای تراکم استخوان‌ها و بافت عضلانی ایجاد می‌شود. از همین رو افراد چاق بیشتر دچار مشکلات شکستگی استخوان در اثر افتادن خواهند شد. بنابراین این افراد باید برای افزایش سلامت استخوان‌ها و عضلات مصرف فست‌فود را کاهش دهند و بیشتر ورزش کنند.

تاثیر فست فود بر بدن

مصرف فست‌فود و تاثیر منفی آن بر سلامت جامعه

در حال حاضر بیشتر افراد بالغ مشکل اضافه‌وزن و چاقی دارند و بسیاری از کودکان و نوجوانان بین ۹ تا ۱۹ سال با چنین مشکلی روبه‌رو هستند. افزایش مصرف فست‌فود در دنیا باعث افزایش تعداد افراد چاق در جهان شده است. اگر افراد بیشتر با مضرات و تاثیر فست فود بر بدن خود آگاه شوند، این امکان وجود دارد که مصرف این مواد غذایی کاهش پیدا کند. بنابراین اگ

ر به سلامت خود اهمیت می‌دهید، حتما مصرف غذاهای فست‌فودی را کاهش داده و بیشتر ورزش کنید.