اهمیت زیبایی و فرم بدن باعث شده است تا امروزه افراد بیشتری به سمت ورزش بدنسازی روی بیاورند. برای اینکه بتوانید همزمان با انجام این ورزش بدن زیبا و به اصطلاح روی فرمی داشته باشید لازم است تا از انواع مکمل‌های دارویی و غذایی مانند مکمل BCAA استفاده نمایید.آگاهی از ویژگی‌ها و مزایای هر مکمل ورزشی می‌تواند در کیفیت مراحل مختلف بدنسازی تاثیرگذار باشد. به همین دلیل است که قصد داریم در این مطلب ابتدا به معرفی مکمل BCAA بپردازیم. سپس نحوه‌ی مصرف برای افراد مختلف و بهترین زمان برای مصرف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مکمل BCAA

مکمل BCAA یا Branched chain amino acids به نام‌های مختلفی از جمله لوسین، ایزولوسین، والین و بی‌سی‌دبل‌ای شناخته می‌شود.

این مکمل حاوی آمینو‌اسید‌های شاخه‌دار است. که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در چربی‌سوزی، حجم عضله‌ها، قدرت بدنی و انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشد.

دلایل نامگذاری مکمل BCAA به نام‌هایی که در بالا ذکر شد این است که آمینو‌اسید‌های شاخه‌دار شامل این سه نوع می‌باشند.

با توجه به اینکه ۳۵ درصد از توده‌ی عضلات افراد را انواع آمینو‌اسید‌های شاخه‌دار تشکیل می‌دهند می‌توانیم به کاربرد بسیار زیاد این مکمل در امر بدنسازی پی ببریم.

آمینو اسید‌هایی که توسط سیستم داخلی بدن ساخته می‌شوند نمی‌توانند کارایی آمینو اسید‌های خارجی داشته باشند. بلکه بیشتر برای سم زدایی، عملکرد بهتر مغز، بهبود سیستم ایمنی بدن و … مفید می‌باشند.

همین امر باعث می‌شود تا در مواردی که فرد رژیم لاغری اتخاذ کرده و یا قصد انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف برای فرم دادن به عضلات بدن خود را داشته باشد، به یک آمینو اسید خارجی مانند مکمل BCAA نیاز است تا بتواند علاوه بر چربی سوزی باعث بالا رفتن قدرت بدنی افراد نیز شود.

البته ورزشکارانی که فعالیت‌های بدنی شدیدی دارند برای تامین سوخت بدن خود مجبور هستند تا از این مکمل استفاده نمایند.

قرص مکمل bcaa

ویژگی‌های مختلف و مزایای مکمل BCAA

مصرف این مکمل می‌تواند با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارد مزایای مختلفی برای فرد به همراه داشته باشد.

فرد با مصرف این ماده می‌تواند بدون هیچ کاهش وزنی توده‌های عضلانی قسمت‌های مختلف بدن خود را افزایش دهد.

بنابراین این مکمل می‌تواند دغدغه‌ی بسیاری از افرادی که قصد دارند با انجام ورزش‌های مختلف از جمله ورزش‌های مربوط به رشته‌ی بدنسازی بدون هیچ کاهش وزنی عضلات خود را برجسته نمایند را برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید: حفظ عضلات هنگام دوری از باشگاه

با مصرف این ماده می‌توان به راحتی تمرینات ورزش‌های سنگین را با شدت بسیار زیاد انجام داد بدون اینکه نگران از دست رفتن و کاهش ماهیچه‌های بدن باشیم.

این از دیگر ویژگی‌ها و مزایای استفاده از مکمل BCAA است .که توانسته محبوبیت بسیار زیادی در بین ورزشکاران به دست بیاورد.

یکی دیگر از مزایای قابل ذکر مصرف این مکمل برای بدن افراد، جلوگیری از تضعیف بدن به وسیله‌ی مقابله با بیماری‌های است که از نظر جسمانی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این ویژگی در واقع به دلیل افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در هنگام مصرف این مکمل می‌باشد.

شاید در سالن‌های مختلف دیده باشید که بسیاری از ورزشکاران بدون اینکه هیچ گونه احساس ضعفی داشته باشند. یا خستگی آن‌ها را از ادامه‌ی ورزش منصرف کند، با توان بالا به ورزش کردن برای مدت طولانی ادامه می‌دهند.

اکر به دنبال عملکرد بهتری در ورزش کردن هستید. یا هنگام ورزش کردن کمتر احساس خستگی داشته باشید، حتماً از مکمل‌های BCAA استفاده نمایید.

تحقیقات ثابت کرده است که BCAA برابر با یک سوم پروتئین ساخته شده توسط ماهیچه هاست. در نتیجه می‌تواند در ساخت سلول‌ها و ترمیم بافت‌ها نقش موثری را ایفا کند.

بدنسازی در حال مصرف bcaa

نحوه‌ی عملکرد BCAA در بدن

با توجه به تحقیقات بسیاری که در زمینه‌ی مکمل‌های غذایی برای بدنسازی انجام شده است می‌توانیم به راحتی به این موضوع پی ببریم که مصرف BCAA بیشتر از مکمل‌های دیگر می‌تواند برای بدن مزایا به دنبال داشته باشد.

بسیاری از افراد BCAA را برای افزایش حجم ماهیچه‌های بدن مورد استفاده قرار می‌دهند.در حالی که از این مکمل می‌توان برای رژیم‌های کسر کالری یا همان رژیم‌ها قبل از مسابقه نیز استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: برنامه بدنسازی در منزل

زمانی که BCAA وارد بدن می‌شود می‌توان با ترکیب آمینو‌اسید‌های ساده‌تر، بافت‌های پیچیده‌تری بسازد.

این مکمل باعث می‌شود تا تولید انسولین توسط بدن تحریک شوند. تولید بیشتر انسولین، باعث افزایش مصرف آمینو‌اسید در عضلات قسمت‌های مختلف می‌شود.

همچنین BCAA با ورود به بدن باعث کاهش فعالیت عناصری شده و تخریب پروتئین در بدن را مورد‌هدف قرار می‌دهند.

البته مصرف مکمل BCAA برای بانوان شیرده و باردار، افرادی که تحت درمان برای بیماری خاصی هستند، افراد مبتلا به نارسایی کلیوی و کبد و … به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

روش مصرف  BCAA

هر مکمل ورزشی می‌تواند با توجه به اهداف مختلفی که مصرف می‌شود روش مصرف خاصی نیز داشته باشد.

با توجه به اینکه مکمل BCAA از دو طریق مختلف پودر یا قرص قابل مصرف می‌باشد، میزان ثابتی برای مصرف آن وجود ندارد و لازم است تا هنگام خرید این محصول حتما با افراد متخصص در این زمینه برای میزان مصرف مکمل BCAA مشورت نمایید.

طبق تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است میزان مصرف این مکمل را به طور تقریبی می‌توان ۱۴۴ میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن افراد دانست.

بنابراین زنان بزرگسال برای استفاده از مکمل BCAA می‌توانند به طور میانگین ۹ میلی‌گرم از این ماده را مصرف نمایند.

برای مردان این عدد به صورت ۱۲ میلی‌گرم در طول روز است. البته برای ورزشکاران میزان مصرف بالاتر نیز هیچ مانعی ندارد. البته میزان مصرف بالاتر باید کاملاً کنترل شده و مطابق با نیاز‌های بدن و همچنین سطح فعالیت‌ها روزانه‌ی فرد باشد.

مردی در حال نوشیدن مکمل bcaa

زمان مصرف BCAA

اگر که از یک مکمل برای بدن استفاده می‌کنیم، آگاهی از زمان مصرف این مکمل می‌تواند کمک بسیار زیادی در کسب مزایای آن و جلوگیری از ایجاد عوارض و مشکلات جانبی آن نماید. برای مصرف مکمل BCAA زمان‌های قبل از تمرین و یا بعد از انجام فعالیت‌های مختلف بدنی در قالب ورزش‌های مختلف برای بدنسازی می‌تواند بهترین زمان برای استفاده از این مکمل باشد.