یکی از موثرترین مکمل ها برای نتیجه گرفتن بهتر در بدنسازی مصرف مکمل مولتی ویتامین می باشد.در بدنسازی همانقدر که تمرینات تاثیر دارند تغذیه و مصرف مکمل ها نیز بسیار اهمیت دارند.در بسیاری از مواقع فراموش می شود که سلول های ماهیچه ای برای رشد به برخی از واکنش های بیوشیمیایی نیاز دارد.ویتامین ها به عنوان کاتالیزور ها در این واکنش ها ایفای نقش می کنند.در حقیقت هرگونه فعالیت هایی که منجر به رشد ماهیچه ها شود به طریقی به ویتامین ها مربوط می شود.بدنسازان با مصرف مکمل مولتی ویتامین نیاز بدن خود را برای دریافت ویتامین بیشتر تامین می کنند.

ویتامین ها به دو دسته تقسیم می شوند

۱.محلول در چربی:این ویتامین ها شامل کا،ایی،دی و ای می باشند که در بافت چربی بدن یافت می شوند.این ویتامین ها آنقدر ضروری نیستند که بدن نیاز به جذب روزانه آنها داشته باشد.اما اگر مقدار آنها از حد خاصی بگذرد امکان دارد موجب مسمومیت شود.

۲.محلول در آب:ویتامین های بی و بی کمپلکس این دسته از ویتامین ها را به همراه ویتامین سی تشکیل می دهند.به دلیل اینکه این ویتامین ها در بدن ذخیره نمی شوند از آن دفع شده و موجب مسمومیت نمی شود.مصرف مکمل مولتی ویتامین می تواند منبع خوبی برای دریافت این نوع از ویتامین ها باشد.

معرفی کامل انواع ویتامین ها

انواع قرص مولتی ویتامین

۱.ویتامین A

معروف ترین فایده ی این ویتامین در رابطه با تقویت بینایی افراد می باشد.اما در بدنسازی نیز ویتامین A بسیار موثر می باشد که به شرح زیر است:

  • بر رشد ماهیچه ها تاثیر زیادی دارد
  • در سنتز و متابولیسم تولید پروتئین موثر است
  • اهمیت زیادی در تولید گلیکوژن دارد
  • نقش موثری در ذخیره سازی انرژی بدن دارد

باید توجه داشت که انجام تمرینات بدنسازی شدید باعث کاهش این ویتامین در بدن می شود.بدنساز با مصرف مکمل مولتی ویتامین می تواند این کمبود را جبران کند.

۲.ویتامین بی یک


این ویتامین هم نیز برای رشد و متابولیسم پروتئین ضروری است.ویتامین بی یک با نام تیامین شناخته می شود.تیامین نقش موثری در تشکیل هموگلوبین دارد.مصرف مکمل مولتی ویتامین از نوع تیامین باعث می شود که وقتی فرد سطح تمرینات خود را افزایش می دهد بدن وی بتواند این افزایش را تحمل کند.تیامین به شدت عملکرد ورزشکاران را افزایش می دهد.

۳.ویتامین بی دو:

مکمل مولتی ویتامین


این ویتامین که با نام ریبوفلاوین شناخته می شود دارای سه وظیفه با اهمیت در بدن می باشد:

  • نقش موثری در سوخت و ساز گلوکز دارد
  • باعث اکسیداسیون اسید های چرب می شود
  • منجر به نوسانات هیدروژن در چرخه ی کربس می شود.

ویژگی های این پروتئین به شرح زیر است:

  • تا حدودی با سوخت و ساز پروتئین مربوط می شود
  • باعث بهبود تحرک های ماهیچه ای می شود
  • ریبوفلاوین باعث افزایش قابلیت های ماهیچه ها میشود.

۴.ویتامین بی سه:


ویتامین بی سه یا نیاسین برای بدنسازان بسیار بیشتر از افراد عادی دارای اهمیت است.مصرف مکمل مولتی ویتامین نیاسین باعث گشاد شدن رگ ها می شود.از این مولتی ویتامین نباید در حین تمرین استفاده کرد زیرا قدرت بدن را کاهش می دهد.

۵.ویتامین بی شش:


پیریدوکسین یا همان ویتامین بی شش در سوخت و ساز پروتئین،رشد و بهینه سازی پروتئین نقش بسیار موثری دارد.جالب است بدانید که فقط این ویتامین به صورت مستقیم در جذب پروتئین دخالت دارد.مصرف مکمل مولتی ویتامین بی شش باعث می شود پروتئین مصرفی بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: در دوران حجم اینگونه غذا بخورید

۶.ویتامین بی ۱۲:


مصرف مکمل مولتی ویتامین بی ۱۲ باعث سوخت و ساز کربوهیدرات ها می شود،همچنین در نگهداری بافت عصبی نقش مهمی دارد که بدنسازان را به آن علاقه مند می کند.ورزشکارانی که گیاه خوارند باید برای استفاده این ویتامین با دکتر مشورت کنند زیرا این ویتامین منشا حیوانی دارد.

۷.ویتامین سی:

مکمل های مولتی ویتامین


مصرف مکمل مولتی ویتامین سی بسیار با اهمیت میباشد.فواید و ویژگی های این ویتامین به شرح زیر است:

  • نوعی آنتی اکسیدان است
  • از سلول های ماهیچه ای و عضلات محافظت می کند
  • پیشگیری از خط رادیکال های آزاد
  • این ویتامین باعث بهبود رشد استخوان ها و ماهیچه ها می شود
  • مصرف مکمل مولتی ویتامین سی باعث کاهش استرس می شود.

۸.ویتامین دی:


اصلی ترین نقش در جذب کلسیم و فسفر را ایفا می کند.عنصر اساسی انقباض ها همین ویتامین دی می باشد.در نور خورشید این ویتامین به وفور یافت می شود و افراد با قرار گرفتن در زیر نور خورشید می توانند بخشی از ویتامین دی بدن خود را تامین کنند.

۹.ویتامین ایی:


مصرف مکمل مولتی ویتامین ایی از اندام های داخل سلول محافظت می کند.و یک نوع آتی اکسیدان بسیار قوی بوده که تمام ویژگی آنتی اکسیدان ها را دارد.

نحوه و بهترین زمان برای مصرف مکمل مولتی ویتامین

معمولا بهترین زمان برای مصرف مکمل مولتی ویتامین صبح ها، بعد از تمرین و قبل از خواب می باشد.به عنوان مثال بسیاری از افراد عقیده دارند قبل از خواب می تواند بسیار موثر باشد.محققان بر این باورند که مولتی ویتامین ها در ترکیب با برخی از مواد غذایی ممکن است خیلی بهتر و در کنار برخی از مواد غذایی ضعیف تر عمل کنند.برای مصرف مکمل مولتی ویتامین حتما به پزشک یا مربی با سابقه مراجعه کنید.

معرفی بهترین قرص ها برای مصرف مکمل مولتی ویتامین

مولتی ویتامین مینرال

۱. Rainbow Light Men’s One Multivitamin

این مولتی ویتامین یکی از بهترین مولتی ویتامین های موجود در بازار میباشد که تقریبا می توان گفت همه ی مواد ضروری برای بدن را در خود دارد.همچنین این مولتی ویتامین دارای آنزیم های گوارشی و میوه های گیاهی است.

بیشتر بخوانید: چطور یک لباس بدنسازی عالی انتخاب کنیم؟

۲. Smarty Pants Men’s complete


این مولتی ویتامین یک قرص جویدنی بوده که خاوی ۱۵ ماده ی مغذی برای بدن است.فواید و ویژگی های این آنزیم به شرح زیر است:

·        حاوی ویتامین بی ۱۲ می باشد

·        دارای متیل فلات است

·        این مولتی ویتامین دارای اسید های چرب امگا ۳ می باشد

·        برای سلامتی قلب و بهبود پروستات بسیار مفید است

·        بدون آلرژی بوده و دارای ۱۱ گرم کربوهیدرات و همچنین ۷ گرم قند می باشد

۳. Megafood Men’s One Daily

برای مصرف مکمل مولتی ویتامین از این محصول نیز میتوانید استفاده کنید.این مولتی ویتامین تقریبا همه ی مواد ضروری برای بدن را دارد و برای استرس و پروستات بسیار مناسب است.این محصول برای افرادی که گیاه خوارند و یا آلرژی دارند بسیار مناسب می تواند باشد.ویژگی که این مولتی ویتامین را با سایرین متفاوت می سازد این است که می توان آن را با معده خالی نیز مصرف نمود.